Alpine-baas Laurent Rossi noemt Aston Martin een reality check voor Formule 1
Fernando Alonso, de tweevoudig wereldkampioen die eind vorig jaar van Renaults Alpine naar Aston Martin overstapte, heeft in acht races zes keer op het podium gestaan met twee tweede plaatsen. De 41-jarige Spanjaard is the best of the rest, achter Red Bulls dominante Max Verstappen en Sergio Perez in het rijdersklassement.
Alpine, dat vorig jaar als vierde eindigde en hoopte het gat naar de top drie te dichten, staat vijfde met het Franse duo Esteban Ocon en Pierre Gasly op de negende en tiende plaats. "Ik denk dat het een reality check was voor Mercedes, Ferrari, ons," vertelde Rossi aan verslaggevers in Alpine's fabriek in Enstone na een strategiepresentatie, "Voor iedereen. Voor de hele sport. We dachten dat we in de lift zaten en alle anderen ook, en opeens is er iemand die ons allemaal voorbijstreeft."
Opgeschudde denkwijzes
Aston Martin heeft belangrijk technisch personeel aangetrokken bij Red Bull - met name technisch directeur Dan Fallows - en motorleverancier Mercedes, maar Rossi suggereerde dat ze ook de geaccepteerde denkwijze hebben opgeschud: "Het is een industrie die al zo lang min of meer hetzelfde doet, dat het een norm is geworden dat het zoveel tijd kost om er te komen," zei de Fransman, "Dat geldt voor alles, voor auto's op de weg. Zij (Aston Martin) hebben een paar dingen veranderd, sneller, anders, ze hebben wat meer risico genomen en dat heeft zijn vruchten afgeworpen."
Rossi zei dat Alpine moest proberen dat te evenaren door processen te versnellen om verbeterde onderdelen op de auto te krijgen, meer risico's te nemen en hun kracht als fabrieksteam te gebruiken. Alpine begon vorig jaar aan een 100-raceplan, het equivalent van vier a vijf jaar, om op het punt te komen dat ze om titels kunnen strijden.
"Mensen beginnen wat meer op hun hoofd te krabben en denken dat we misschien een beetje te conservatief zijn, misschien doen we te veel validaties, misschien kunnen we het proces hier en daar inkorten," zei Rossi, "Je realiseert je dat je na verloop van tijd zo veel van die extra voorzichtige stappen hebt gebouwd, omdat je het probleem op een dag aanpakt en tegen jezelf zegt 'Oké, de volgende keer doen we dit altijd'. Nu kijk je ernaar en achteraf gezien is dit misschien niet meer nodig. Dus we zijn veel dingen aan het herzien."