Pierre Gasly voelde zich ondanks podiumplaats niet veilig in natte sprintrace
Het ene dodelijke slachtfoffer was Gasly's goede vriend en landgenoot Anthoine Hubert in een Formule 2-race in 2019. De andere, de 18-jarige Nederlandse coureur Dilano van 't Hoff, kwam deze maand om het leven bij een crash. "Ik kon niets zien", vertelde Gasly aan verslaggevers nadat hij achter Red Bull's Max Verstappen en McLarens' Oscar Piastri was gefinisht.
"Toen Oscar of Max op het midden van het rechte stuk hadden gereden, had ik recht op ze gezeten. Ik kon niet eens 10, 20 meter voor me zien. Je hoopt er maar het beste van, maar ik voelde me niet veilig."
Het veld reed vijf ronden achter de safety car om water te verdrijven voor een rollende start. De safety car werd opnieuw ingezet in de derde ronde toen Aston Martin's Fernando Alonso (41) crashte. Gasly zei dat de spray een probleem bleef.
"Het water bleef gewoon in de lucht hangen," voegde hij eraan toe. "Je wilt racen, maar tegelijkertijd ben ik blij dat alles veilig verliep vandaag. Maar er hoeft maar één iemand op het rechte stuk op de verkeerde plek te stoppen en het kan heel snel misgaan. Dus het is een lastige beslissing."
Safety car
Verstappen beaamde Gasly's zorgen en herinnerde zich races in zijn eigen juniorcarrière waarin hij niets vooruit kon zien. "Ook vandaag kon ik bijvoorbeeld de safety car soms niet eens zien en ik ben dan nog de eerste man", voegde hij eraan toe.
Mercedes-teambaas Toto Wolff vond dat de wedstrijdleiding het goed voor elkaar had. "Je kunt absoluut begrijpen dat iedereen het veilig moet rijden hier in Spa, we hebben twee vreselijke ongelukken gehad en de laatste onder vergelijkbare omstandigheden in de regen waarbij coureurs niets konden zien door de spray", zei hij. "Het was dus duidelijk dat we het hier superveilig moesten aanpakken, en ik denk dat dat terecht was. De spray op het nieuwe Tarmac is behoorlijk slecht."
Veiligheid
Wolff zei dat Spa, een parel in de sport met de beroemde Eau Rouge, een plaats op de kalender verdient, maar wel met verbeterde veiligheid. "Sommige van deze bochten maken de Formule 1, maar de auto's zijn erg snel en de spray is erg slecht", aldus Wolff. "Wat kunnen we gezamenlijk doen om dit absoluut briljante circuit hier op de kalender te houden en er tegelijkertijd voor te zorgen dat er meer zicht is in de regen?"