Charles Leclerc beboet voor schelden, stewards zeggen dat geval Verstappen erger was
De straf komt nadat Red Bull's drievoudig wereldkampioen Max Verstappen in september werd veroordeeld tot het uitvoeren van “werkzaamheden van algemeen belang” voor het vloeken tijdens een persconferentie van de Grand Prix van Singapore. Stewards zeiden vrijdag tijdens de Grand Prix van Sao Paulo in een verklaring dat de overtreding van de Monegaskische niet zo erg was als die van Verstappen. Verstappen had enigszins gefrustreerd gezinspeeld op het taalgebruik van Leclerc toen hij donderdag in een FIA Prix-persconferentie verscheen. “Blijkbaar telt het alleen voor mij, want na de race in Mexico was er iemand aan het vloeken”, zei de Nederlandse coureur toen tegen verslaggevers, zonder namen te noemen.
Stewards van de Braziliaanse race dagvaardden Leclerc vrijdag op basis van een rapport van de media-afgevaardigde van de FIA en na het bekijken van een schriftelijk transcript. Ze zeiden dat de Ferrari-coureur “een enigszins suggestieve vraag” had beantwoord over wat hij tegen zichzelf zei toen hij tegen het einde van de race even de controle verloor en werd gepasseerd door McLaren's Lando Norris. “In zijn antwoord gebruikte Leclerc grove taal die de accurate herinnering is van wat hij op dat moment bij zichzelf dacht. Leclerc besefte onmiddellijk zijn fout en bood zijn excuses aan,” aldus de stewards in een verklaring. “De stewards merkten op dat de taal niet gericht was tegen iemand of een groep en dat Leclerc zich onmiddellijk verontschuldigde.”
Ze zeiden dat Leclerc tijdens de hoorzitting spijt had betuigd voor “een kortstondig gebrek aan inschattingsvermogen” en dat hij zijn verantwoordelijkheid als rolmodel begreep. “De Stewards zijn van mening dat deze overtreding niet hetzelfde niveau heeft bereikt als het meest recente geval en hebben er daarom voor gekozen om een boete van 10.000 euro op te leggen, waarvan 5.000 euro voorwaardelijk in afwachting van geen herhaling binnen 12 maanden.” De straf van Verstappen, waarin hij een godslastering gebruikte om de staat van zijn auto te beschrijven, kwam nadat FIA-president Mohammed Ben Sulayem coureurs had aangespoord om op hun taalgebruik te letten en hen vergeleek met rappers.