Terwijl Max gewoon wint is F1 Miami vooral bezig met 'entertainen om te overleven'
Hoewel Tom Garfinkel, CEO van de Miami Dolphins (NFL) en het Hard Rock Stadium, waar de race plaatsvond, niets kan doen aan het product op de baan, hebben ze hun entertainment verbeterd door nieuwe blitse elementen toe te voegen aan de totale 'fan experience'.
Drive to Survive
Het is geen toeval dat de F1 Miami, een van Amerika's belangrijkste partycentra, uitkoos om twee nieuwe, op de fans gerichte elementen te introduceren: een Formula One theme song en een spectaculaire introductie van de coureurs vóór de race.
De belangstelling voor Formule 1 in de VS is sterk toegenomen door de razend populaire Netflix-serie 'Drive to Survive', die een onderhoudende blik achter de schermen van de sport biedt.
Maar de realiteit voor elke promotor is dat je in de wereld van kieskeurige fans nú moet entertainen om te overleven.
Uitverkocht
"Ik zou zeggen dat de vraag vorig jaar te danken was aan de opwinding van het eerste jaar en dit jaar is de vraag nog steeds erg groot," vertelde Garfinkel aan een kleine groep verslaggevers in de nieuwe Paddock Club en garages die langs het rechte stuk staan.
"We hadden geen problemen om kaartjes te verkopen," voegde hij eraan toe. Vorig jaar was de Grand Prix van Miami het populairste ticket in South Beach en hoewel de vraag naar doorverkoop afnam, was de race van dit jaar opnieuw uitverkocht met 90.000 deelnemers op zondag.
Hoewel de Grand Prix het anker is voor een weekend vol plezier, zijn de races zelf niet langer voldoende om het evenement tot een financieel en commercieel succes te maken. Nergens wordt het begrip "fan experience" beter begrepen dan in Zuid-Florida, waar sport, concerten en het strand allemaal strijden om een deel van de amusementsdollar.
De keus is reus
Hard Rock alleen al is gastheer voor drie van Florida's grootste sporten - de Grand Prix van Miami en de Miami Open tennis en de thuisbasis van de NFL-team Dolphins.
Sportfans in Miami hadden de afgelopen week geen gebrek aan keuze om hun geld uit te geven, met de NBA Heat in een play-off gevecht met de New York Knicks en de Florida Panthers in een Stanley Cup post-season run tegen de Toronto Maple Leafs.
" De kaartverkoop is eigenlijk hetzelfde en we hadden vorig jaar en dit jaar een enorme vraag," zei Garfinkel. "We hebben de kaartjes vorig jaar met opzet op ongeveer 85.000 gehouden.
"Het is echt belangrijk om een goede ervaring te kunnen bieden, mensen hier binnen en buiten te krijgen zonder drie uur verkeer en rijen bij de verkooppunten en toiletten. "We wilden een beetje toevoegen zodat we ergens rond de 90.000 zitten."
Prominenten
Geen sportevenement trekt zoveel beroemdheden en grootheden aan als de Formule 1, en Miami was opnieuw een magneet voor prominenten en industriëlen, zoals Tesla- en Twitter-eigenaar Elon Musk en Amazon-oprichter Jeff Bezos.
Miami lanceerde een nieuwe rijdersintroductie op de grid die volgens de F1 dit seizoen bij acht races zal worden gebruikt.
De Grand Prix van de VS in Austin probeerde iets soortgelijks toen de beroemde bokser Michael 'Let's Get Ready to Rumble' Buffer elke coureur introduceerde voor de start van de race van 2017 en dat werd toen alom bekritiseerd. Het idee achter de catwalk is meer interactie tussen coureurs en fans.
'Een geweldige ervaring'
De ceremoniemeester in Miami was rapper LL Cool J die de coureurs introduceerde toen ze door een rij met pompoenzwaaiende cheerleaders verschenen, terwijl een 30-koppig orkest onder leiding van will.i.am voor de muzikale omlijsting zorgde met het nieuwe nummer - The Formula.
"Ik denk dat het doel gewoon was om een geweldig evenement te organiseren, een geweldige ervaring voor de mensen, en als we dat doen denken we dat de vraag na verloop van tijd zal blijven bestaan," zei Garfinkel.