Dit is blijven hangen na GP Qatar: rivalen komen dichterbij, gevaar, hitte
We nemen drie dingen onder de loep die we hebben geleerd van de race van zondag op het zonovergoten Lusail International Circuit, waar de temperatuur in de cockpit opliep tot boven de 50 graden Celsius:
Verstappen dominant, rivalen komen dichterbij
Er was geen twijfel over Verstappens voortdurende suprematie, maar de eerste overwinning van de Australische nieuwkomer Oscar Piastri voor McLaren in de sprintrace van zaterdag en zijn tweede plaats achter de 26-jarige Nederlander bevestigden het gat verkleind wordt.
De vraag gaat echter minder over de resterende vijf races en meer over 2024. "Ze komen steeds dichterbij", zei Verstappen. "McLaren maakt grote stappen voorwaarts en heeft dat het hele jaar gedaan. We proberen ons dit jaar nog een beetje te verbeteren, maar natuurlijk vooral voor volgend jaar."
Verstappens vriend en rivaal Lando Norris eindigde als derde voor McLaren en maakte duidelijk dat zijn team geniet van hun successen.
"Ze houden van deze smaak en het is de eerste keer dat ze het consistent krijgen en het zorgt ervoor dat ze het elk weekend meer willen, dus de jongens doen het allemaal geweldig."
Coureurs in gevaar
De planning van het evenement in Qatar voor begin oktober en een gebrek aan voorbereiding van het circuit lieten een wrange smaak achter in de mond van veel coureurs, van wie er een aantal in hun helm moesten overgeven omdat acute uitdroging hen in ernstige problemen bracht.
Niet alleen werd de race op een ongeschikte datum verreden, toen de temperaturen voor velen ondraaglijk hoog waren, maar ook veroorzaakten de opnieuw geprepareerde kerbstones van het circuit gevaarlijke problemen voor de banden op vrijdag, waardoor 's nachts reparaties nodig waren - en een herziening van de bandenregels voor de race op zondag.
Hierdoor moesten de coureurs drie pitstops maken, waardoor ze de volle 57 ronden voluit konden racen zonder zich te bekommeren om het behoud van de banden, een factor die bijdroeg aan de gevaarlijke uitbarstingen van flauwvallen, misselijkheid en uitdroging tijdens de race.
Hoge temperaturen overschreden aanvaardbare grenzen
Verschillende coureurs wezen erop dat de organisatoren zich bewust waren van het profiel van de kerbstones en het karakter van het circuit na de race van 2021, die werd verreden op veel smallere banden voordat werd overgeschakeld van 660 mm naar 720 mm.
George Russell van Mercedes, een directeur van de Grand Prix Drivers' Association, zei dat hij bijna flauwviel. "Het was onacceptabel," zei hij. "Meer dan 50 procent van de deelnemers zei dat ze zich ziek voelden, niet konden rijden en bijna flauwvielen. Je wilt niet flauwvallen achter het stuur als je met 200 mijl per uur rijdt."
De race was de eerste in een 10-jarig contract met Qatar, dat naar verluidt $55 miljoen per jaar waard is voor de Amerikaanse eigenaren van F1, Liberty Media.
De race van volgend jaar staat gepland voor december, de maand waarin vorig jaar het wereldkampioenschap voetbal plaatsvond.
"Het heeft niets te maken met meer training", zei Verstappen, die Singapore aanhaalde als een andere te hete locatie. "Sommige jongens die het hier moeilijk hadden, zijn extreem fit, waarschijnlijk fitter dan ik, maar het is te veel. Het is gewoon te heet. Het is duidelijk dat we veel dingen van dit weekend moeten bespreken. Het is geen goede situatie."