Dit zijn de nieuwe gezichten in de Formule 1: Piastri, De Vries en Sargeant
Het trio bestaande uit Oscar Piastri (21), Nyck de Vries (28) en Logan Sargeant (22) kent één voor één een bijzonder verhaal die ze geleid heeft tot de koningsklasse van het autoracen. Voor allen geldt wel dat racen in de Formule 2, ze een heel eind op weg hielp.
De Formule 2 wordt op dezelfde circuits en tijdens dezelfde weekenden gereden als de grotere broer. Het verschil zit hem in de regels. Die zorgen ervoor dat de kwaliteit van auto's dichter bij elkaar ligt om ervoor te zorgen dat de kwaliteit van de coureur van grotere doorslag is.
De klasse wint elk jaar aan populariteit vanwege de spectaculaire inhaalmanoeuvres. Tevens staat het bekend als kweekvijver voor de Formule 1.
Een goede aanleiding voor Flashscore om een praatje te maken met Fraser Ford (what's in the name). Hij presenteert The F2 Show, een podcast over de Formule 2. Door zijn expertise kent hij de nieuwe coureurs in the Formule 1 beter dan de meesten.
Oscar Piastri (de nieuwe Lewis Hamilton)
Niemand in het Formule 1-circus zorgde vorig seizoen voor meer oproer dan Piastri. Hij tekende niet voor Alpine – dat hem tot aan de positie als reservecoureur had opgeleid – maar voor McLaren. De Franse renstal had de Australiër nota bene al aangekondigd als nieuwe coureur. Piastri zelf spreekt van een “bizarre en eerlijk gezegd aangrijpende kwestie”.
Hij tekende voor McLaren als vervanger van Daniel Ricciardo en rijdt komend seizoen samen met Lando Norris.
Sinds de jeugdcompetities al een groot talent. Piastri kende al veel successen en volgens Ford gaat hij dat in de Formule 1 voortzetten.
“We hebben het over iemand die één van de beste jeugdcarrières ooit heeft gehad. Waarschijnlijk de beste sinds Lewis Hamilton. Dat belooft dus veel,” legt Ford uit.
“Hij won achtereenvolgens de Renault EuroCup en de Formule 3 als rookie, dat gebeurt niet vaak.
“George Russell deed dat voor het laatst en dan heb je het over een topcoureur.
“De Formule 2 won die ook meteen. Hij is een extreem talent en ik denk dat niemand erover twijfelt dat hij ook in de Formule 1 zijn werk gaat doen.”
Het zijn nogal grote schoenen om te vullen, die van Hamilton. Maar toch hebben de twee coureurs een bijna identieke jeugdcarrière gekend.
Tijdens de testsessies afgelopen week konden Piastri en Norris geen potten breken. McLaren reed met 311 rondjes de minste van alle teams. Het werd duidelijk dat er nog veel werk aan de winkel is in de renstal.
Ford verwacht dat Piastri Norris, die zij vijfde seizoen ingaat, tot het uiterste gaat drijven en mee kan rijden voor de punten. Dan zal de auto waar in gereden wordt wel stabiel moeten blijken in de overvolle middenmoot van de koningsklasse. De druk zal zeker aanwezig zijn.
“Het is als rookie altijd moeilijk in de Formule 1. Helemaal bij een team als McLaren dat om podiumplekken en punten wil strijden.”
“En hij moet het opnemen tegen Lando Norris, die bekend staat als een teamgenootkiller. Hij heeft de carrière van Ricciardo geruïneerd, en dat is echt een goede coureur. Het zal moeilijk worden voor Piastri. Hij staat onder evenveel druk als Hamilton als rookie.
“Als je kijkt naar hoe Leclerc en Russell binnenkwamen, die reden voor Alfa Romeo en Williams, teams achteraan het veld. Toen Norris bij McLaren kwam, streden ze zelfs niet om de punten.”
“Oscar komt in een team met de ambitie om te blijven waar het momenteel is. Lang is er geen rookie ingestapt bij een team zo competitief als McLaren en met alle controversie rondom zijn overstap zal de druk enorm zijn.
“Ik denk dat hij het goed gaat doen en halverwege het seizoen staat waar hij hoort te staan.”
Nyck de Vries (de niet-rookie)
De Vries is de enige van de drie rookies die al eerder een Formule 1 race reed. Vorig jaar op Monza verving hij voor Williams de onwel geworden Alex Albon. Hij finishte als negende en pakte twee punten. Een indrukwekkende prestatie.
Volgens Ford is dat niet representatief voor de kwaliteiten van de Nederlander. De Vries gaat samen met Yuki Tsunoda rijden voor Alpha Tauri.
Ford vervolgt: “Hoe goed dat ook was in de Williams op Monza, de baan leende zich zeer goed voor die auto. Een boel coureurs hadden hetzelfde kunnen presteren. Ik denk niet dat het een juiste weerspiegeling was van zijn kwaliteiten. Ik denk ook niet dat hij ieder weekend meedoet om de punten. Hij is in die zin erg afhankelijk van de auto.
“Ik zeg niet dat hij geen goede coureur is, want dat is hij wel. Hij won de Formule 2 in 2019 en het jaar ervoor was hij de beste achter Russell, Norris en Albon, die allemaal naar de Formule 1 gingen.
“Hij had pech dat ie op hetzelfde moment doorbrak als die andere jongens, de grootste talenten van deze generatie. Ieder ander seizoen was hij waarschijnlijk kampioen geworden en had hij de stap naar de Formule 1 gemaakt.”
De Vries bleef niet stilzitten en breidde zijn portfolio uit buiten het Formule 1-circus.
“Hij vertrok en won de Formule E. Iets compleet anders dan de Formule 1 en 2. De auto's zijn wel vrijwel hetzelfde, maar het komt nog meer op de coureur aan dan op de auto.”
Met zijn 28 jaar heeft De Vries veel meer ervaring dan andere rookies die de Formule 1 betreden. Dat zou zich moeten vertalen in een verfijnde en complete rijstijl.
“Wiel-tegen-wiel zal die erg goed zijn. Ook in de kwalificatie zal die het goed doen. Het is lastig rijden in een Alpha Tauri, maar ik heb hem hoog zitten. Hij is een goede coureur en zal het goed doen tegen Yuki Tsunoda.”
Met slechts 20 beschikbare stoeltjes is de concurrentie groot en als De Vries niet presteert zal Red Bull niet schromen om de Fries te vervangen.
“Er staan coureurs langs de kant te springen voor een stoeltje,” waarschuwt Ford. “In de Formule 2 rijden zes Red Bull-juniorcoureurs. En dan is er ook nog Liam Lawson, die is overgestapt van de Formule 2 naar de Super Formule. Dat is samen zeven coureurs en dan tel ik Ricciardo niet mee, die allemaal De Vries' stoeltje willen.
“Als hij dit seizoen niet presteert, wordt hem de deur gewezen. We weten dat Helmut Marko (Red Bulls ontwikkelingsprogrammamanager) er geen doekjes om windt. En omdat De Vries al 28 is zal, op zoek naar de nieuwe Verstappen, iemand die het goed doet in de Formule 2 of Lawson sneller een stoeltje krijgen bij het uitblijven van prestaties. In die zin heeft De Vries met een andere soort druk te maken.”
Logan Sargeant (de American Dream)
Met drie Amerikaanse Grands Prix op de kalender dit jaar – Austin, Miami en Las Vegas – kent het hebben van een Amerikaanse coureur voordelen. De sport wordt alsmaar populairder in de Staten en het leek onoverkomelijk dat er een team zou zijn die een Amerikaan zou tekenen.
Die Amerikaan is Logan Sargeant. Hij gaat samen met Albon rijden voor Williams nadat Nicholas Latifi deze winter werd ontheven van zijn taken. Zeker een getalenteerde coureur, maar hij heeft hard moeten werken om zijn plek te verdienen. Tot op de laatste dag van de Formule 2 vorig jaar.
Ford legt uit: “Hij moest vorig in de top 5 eindigen om genoeg punten te vergaren om in de Formule 1 te mogen rijden. Er lag ontzettend veel druk op hem tijdens de laatste race in Abu Dhabi, waar hij in de punten moest rijden om het te halen.
“Hij heeft laten zien met dat soort situaties om te kunnen gaan en dat zal hem zeker van pas komen.
“Sargeant komt van ver en heeft ook financieel strijd moeten leveren om te komen waar die nu is. Het momentum is ook heel belangrijk in het juniorenracen.
“Zijn rivaal Piastri had het momentum, Sargeant ook, maar hij moest een stap terugzetten vanwege zijn financiële situatie. Hij deed nog een jaar Formule 3 en kwam uit voor een team dat nog nooit een race gewonnen had. Iets waar Sargeant verandering in bracht. Indrukwekkend op zich.
“Vorig jaar werd ie vierde in de Formule 2 en op papier zouden er misschien andere meer in aanmerking komen voor de Formule 1, maar hij is een snelle coureur en die jongens die voor hem eindigden hebben allemaal meer ervaring. Als rookie heeft hij het heel goed gedaan. Ik kijk er naar uit om hem op het hoogste niveau te zien.”
Van de drie nieuwelingen is Piastri degene die de meeste indruk gaat maken, denkt Ford.
“Kijkend naar die drie, kan je niet om Piastri heen,” zegt Ford. “Zijn coach is Mark Webber, dat is zeer waardevol. Ik denk dat hij degene is om in de gaten te houden.
“Ik denk dat hij halverwege het seizoen de strijd aankan met Norris. Als hem dat lukt, dan laat dat zien hoe goed hij is.”
Formule 2 2023
Niet alleen de Formule 1 begint weer, ook de Formule 2 gaat weer van start. Beginnend in Bahrein gaan de coureurs 14 races rijden. Op weg naar misschien wel een plekje in de hoogste klasse.
Ford, die de Formule 2 op de voet volgt, kijkt uit naar het nieuwe seizoen.
“Het is erg interessant. De auto's zijn nagenoeg hetzelfde en iedereen kan de titel winnen. Het deelnemersveld ligt erg dicht bij elkaar en ik kan maar een paar namen noemen die er een beetje uitspringen.
“Theo Pourchaire (19) doet weer mee. Vorig jaar werd hij tweede. Ik was een beetje verrast hem weer te zien. Ik dacht dat hij er goed aan zou doen om aan te sluiten bij Alfa Romeo met het oog op een stoeltje in 2024.
“Hij zal het goed gaan doen, maar iedereen op social media en in de podcast heeft het momenteel over Jack Doohan (20). Hij is een junior van Alpine en lijkt de favoriet voor de titel dit seizoen.
“Consistentie is alles in de Formule 2 en als hij iets consistenter kan worden, denk ik dat hij met Pourchaire de favoriet is.”
Zowel de Formule 1 als de Formule 2 staan voor een intrigerend seizoen en met de nieuwe gezichten op de baan lijkt de kans op saaie momenten uiterst klein.
Je kan meer horen van Fraser Ford in The F2 Show, te luisteren in de grotere podcastapps.