Duitse ministers niet gediend van sponsorwissel naar Nike: 'Gebrek aan patriottisme'
De DFB maakte donderdag bekend dat Adidas in 2027 plaatsmaakt voor Nike. Adidas was ruim zeventig jaar partner van de DFB en was bij alle vier de WK-titels en drie EK-titels kledingleverancier. Eind 2026 loopt de verbintenis af.
"Ik kan me het Duitse shirt zonder de drie strepen nauwelijks voorstellen", zegt Habeck in een verklaring aan persbureau AFP. "Voor mij hebben Adidas en zwart-rood-goud altijd bij elkaar gehoord", zegt Habeck, die de combinatie beschrijft als een "stukje Duitse identiteit". Nu zowel het sportmerk van eigen bodem als de economie moeilijke tijden doormaken, zei Habeck dat hij "had gehoopt op meer patriottisme" van de Duitse voetbalbond.
'Beste financiële aanbod'
Ook Karl Lauterbach, de minister van Volksgezondheid, noemt de overgang naar Nike "de verkeerde beslissing". Op X schrijft hij verder dat "commercie een traditie en een stukje thuis vernietigt".
Volgens directeur Holger Blask van de DFB was de deal met Nike "verreweg het beste financiële aanbod" op tafel. Volgens het financiële dagblad Handelsblatt is het contract met Nike ongeveer 100 miljoen euro per jaar waard - twee keer zoveel als de gerapporteerde waarde van de Adidas-deal.