Advertentie
Advertentie
Advertentie
Meer
Advertentie
Advertentie
Advertentie

F1-teams in beeld deel 1: Williams Racing, vernieuwing moet zorgen voor verbetering

Williams' Alexander Albon na de kwalificatie voor de GP van Abu Dhabi op 19 november 2022
Williams' Alexander Albon na de kwalificatie voor de GP van Abu Dhabi op 19 november 2022Profimedia
Een nieuw F1 seizoen staat voor de deur. De testritten op het Bahrain International Circuit beginnen vandaag en over 10 dagen is de kwalificatie van de eerste Grand Prix van het seizoen. Die tijd gaan wij van Flashscore vullen met elke dag een beknopt profiel van een van de 10 teams die dit jaar podiumplaatsen hopen te veroveren, te beginnen met Williams Racing.

Naam: Williams Racing

Actief sinds: 1977

Aantal races: 792

Overwinningen: 114

Podiumplaatsen: 313

Coureurs-kampioenschappen: 7

Constructeurs-kampioenschappen: 9

Totaal punten: 3586

Motor: Mercedes f1 m14 e performance v6

Chassis: Williams FW45

Teamleider: James Vowles

Coureurs: 23. Alexander Albon, 2. Logan Sargeant

Vergane glorie

Williams is een constructeur waarvan de gloriedagen in een ver verleden liggen. In de tijd na de oprichting in 1977 was het een van de grote spelers en in de jaren 90 kun je het zelfs hebben over een hegemonie. Williams won het constructeurskampioenschap in 1980, 1981, 1986, 1987, 1992, 1993, 1994, 1996 en 1997 en het coureurskampioenschap in 1980, 1982, 1987, 1992, 1993, 1996 en 1997.

Dit zijn vervlogen tijden, want daarna is het team afgegleden naar het diepe gat waarin het zich nu bevindt. In 2014 en 2015 was er nog een opleving en werd het tweemaal derde in het constructeurskampioenschap met Valtteri Bottas achter het stuur, maar over de afgelopen vijf seizoenen werd een totaal van 39 punten behaald en in vier ervan eindigde het stijf laatste, zoals het vorige, waarin het acht punten haalde (twee daarvan door geleende Mercedes-reservecoureur Nyck de Vries, de Nederlander die het komende seizoen voor AlphaTauri zal rijden).

Williams' Nicholas Latifi crasht tijdens de GP van Monaco op 29 mei 2022
Williams' Nicholas Latifi crasht tijdens de GP van Monaco op 29 mei 2022Profimedia

Teamleider met ervaring

Met nieuwe teamleider James Vowles is de hoop dat de draad weer kan worden opgepakt en Williams kan gaan werken richting podiumplaatsen. Hij vervangt Jost Capito, die na het vorige seizoen opstapte. Vowles was hiervoor 13 jaar actief als hoofd strategie bij Mercedes, dus er wordt in ieder geval een goede bak ervaring binnengehaald.

De coureurs

Naast de teamleider verving Williams ook een van zijn racers. Nicholas Latifi stelde teleur in het seizoen dat hij de kans kreeg en voor hem in de plaats zal rookie Logan Sargeant gaan rijden. De 22-jarige Amerikaan heeft in Formule 2 laten zien een bekwame racer te zijn, rijdend voor Carlin. In 2022, zijn enige complete seizoen, won hij twee races en behaalde nog twee podiumplaatsen. Hij eindigde als vierde in het klassement en wist Williams zo te overtuigen hem de kans te gunnen in 2023, waar hij in 2022 al testcoureur was. 

Williams’ andere racer is Alexander Albon, een iets bekendere naam in de autosport. De 26-jarige Thaise Brit heeft bewezen in staat te zijn het podium te halen, hij werd voor Red Bull twee keer derde in 2020, nadat hij in zijn debuutseizoen 2019 halverwege werd overgeheveld van Toro Rosso naar het team van Max Verstappen, omdat Pierre Gasly niet kon voldoen aan de eisen die worden gesteld aan Red Bull-coureurs. Albon werd in 2019 achtste in het klassement en in 2020 zevende, wat ook niet genoeg was om te voldoen aan de eisen van Red Bull. Hij werd vervangen door Sergio Pérez en bleef aan als reserve- en testcoureur in 2021, maar kwam dat seizoen niet in actie. Vanaf vorig seizoen rijdt Albon voor Williams. Hij werd toen 19e met vier punten.

Gulf op de livery

Een probleem wat het laten gaan van Latifi met zich meebracht was een flink gat in het budget van Williams. Hij is namelijk de zoon van Michael Latifi, Canadees miljardair en geldschieter voor het F1 team waar zijn zoon mag rijden, wat Williams na vorig seizoen niet meer is. Dit gat kon enigszins worden opgevuld door een nieuwe sponsorovereenkomst met Gulf, waarvan het logo dit seizoen voorop de livery pronkt.

Met een nieuwe teamleider, coureur en sponsor hoopt Williams dit seizoen de zaken weer naar zijn hand te zetten, maar het valt nog te bezien of er geroken kan worden aan het succes dat het team 25 jaar geleden ervaarde. Laat het eerst maar eens van die laatste plaats af zien te komen.

Deel 2 van deze serie gaat over Scuderia AlphaTauri en vind je hier.

Deel 3 van deze serie gaat over Haas en vind je hier.

Deel 4 van deze serie gaat over Aston Martin en vind je hier.

Deel 5 van deze serie gaat over Alfa Romeo en vind je hier.

Deel 6 van deze serie gaat over McLaren en vind je hier.

Deel 7 van deze serie gaat over Alpine en vind je hier.

Deel 8 van deze serie gaat over Mercedes en vind je hier.

Deel 9 van deze serie gaat over Ferrari en vind je hier.

Deel 10 van deze serie gaat over Red Bull Racing en vind je hier.

Wil jij jouw toestemming voor het tonen van reclames voor weddenschappen intrekken?
Ja, verander instellingen