Advertentie
Advertentie
Advertentie
Meer
Advertentie
Advertentie
Advertentie

F1-teams in beeld deel 3: MoneyGram Haas F1 Team, niet altijd zo snel als een haas

Kevin Magnussen en Nico Hülkenberg tijdens de testritten op 23 februari
Kevin Magnussen en Nico Hülkenberg tijdens de testritten op 23 februariProfimedia
Het zijn deze zaterdag de laatste testritten op het Bahrain International Circuit en de start van het nieuwe seizoen komt steeds dichterbij. Intussen werpen wij een blik op Haas, dat vorig seizoen als achtste eindigde in het constructeursklassement.

Naam: MoneyGram Haas F1 Team

Nationaliteit: Amerikaans

Actief sinds: 2016

Aantal races: 144

Overwinningen: 0

Podiumplaatsen: 0

Coureurs-kampioenschappen: 0

Constructeurs-kampioenschappen: 0

Totaal punten: 237

Motor: Ferrari, type nog onbekend

Chassis: Haas VF-23

Teamleider: Günther Steiner

Coureurs: 20. Kevin Magnussen, 27. Nico Hülkenberg

U.S.A. doet mee

Haas is de eerste Amerikaanse constructeur en doet vanaf 2016 in de Formule 1 mee. Het team werd opgericht in 2014 door Gene Haas, eigenaar en baas van werktuigmachinefabrikant Haas Automation en van NASCAR team Stewart-Haas Racing. Het plan was om in 2015 al aan Formule 1 deel te nemen, maar tijdens de voorbereiding bleek al vrij snel dat dit niet haalbaar zou zijn, waardoor Haas in 2016 zijn eerste seizoen reed. De resultaten van het team zijn over het algemeen niet denderend geweest. In 2018 werd het vijfde in het coureursklassement, maar verder kwam het nooit boven de achtste plaats uit. 

Er zijn vaak problemen geweest met de auto’s, fouten van coureurs en goede porties domme pech, maar de grootste reden dat Haas er niet in slaagt hogerop te komen is het kleine jaarlijkse budget, ten opzichte van de andere teams. De constructeur is voornamelijk afhankelijk van sponsorinkomsten, waar het ook de nieuwe naam voor dit seizoen vandaan heeft. MoneyGram is een Amerikaanse financiële dienstverlener en vanaf 20 oktober 2022 de titelsponsor van Haas.

Romain Grosjean

De eerste vijf seizoenen in de Formule 1 van Haas was Romain Grosjean een van de twee vaste coureurs. Zijn resultaten waren overwegend tegenvallend en zijn beste eindklassering in het coureurskampioenschap voor Haas was 13e, terwijl hij nooit een podium wist te halen. 

Een van de meest memorabele momenten uit recente Formule 1-geschiedenis is de crash van Grosjean op 29 november 2020 tijdens de Grand Prix van Bahrein, die bij vele volgers van de sport nog op het netvlies gebrand zal staan. In de eerste ronde van de race maakte hij contact met de Toro Rosso van Daniil Kvjat, waarna zijn auto tegen de vangrail schoot, in tweeën brak en direct in brand vloog. Wonder boven wonder wist Grosjean uit de auto te klimmen en aan de inferno te ontsnappen zonder ernstige verwondingen.

De brandende auto van Grosjean na zijn crash tijdens de GP van Bahrein op 29 november 2020
De brandende auto van Grosjean na zijn crash tijdens de GP van Bahrein op 29 november 2020Profimedia

Al voor de crash was bekend gemaakt dat Grosjeans contract bij Haas niet zou worden verlengd na 2020 en vanaf 2021 doet hij mee aan de IndyCar Series.

De coureurs

Kevin Magnussen is een zeer bekend gezicht bij Haas. Van 2017 tot 2020 was hij een van de vaste coureurs, maar zijn contract werd daarna niet verlengd (samen met dat van Grosjean), zodat rookies Mick Schumacher (de zoon van) en Nikita Mazepin het konden proberen. Haas haalde in 2021 nul punten en wegens de oorlog in Oekraïne werd de Russische Mazepin aan de kant gezet, zodat meer sponsorgeld kon worden opgehaald. Magnussen kwam weer terug en sleepte in 2022 mondjesmaat punten binnen, iets wat hij naar verwachging in 2023 ook gaat doen. 

De andere racer van Haas in 2023 is de in Nederland populaire Nico Hulkenberg, ook zeker geen onbekende in de Formule 1. Hij reed voorheen voor Williams, Force India, Sauber, Renault en Racing Point (reservecoureur). In zijn negen seizoenen was zijn hoogste eindnotering zevende. De afgelopen twee jaar was hij reservecoureur voor Aston Martin en na de tegenvallende resultaten van Schumacher wist hij voor het komende seizoen weer een vaste plek op het circuit te behalen, bij het zevende team in zijn carrière.

Het is altijd de vraag of het dit seizoen met Haas eindelijk wat beter zal gaan. In 2018 leek het ervan te komen, maar de beloftes konden niet worden waargemaakt. Er zitten nu twee ervaren coureurs achter het stuur en met het partnership met MoneyGram is er weer wat te besteden, dus wie weet wat het komende seizoen gaat brengen?

Deel 1 van deze serie gaat over Williams Racing en vind je hier.

Deel 2 van deze serie gaat over Scuderia AlphaTauri en vind je hier.

Deel 4 van deze serie gaat over Aston Martin en vind je hier.

Deel 5 van deze serie gaat over Alfa Romeo en vind je hier.

Deel 6 van deze serie gaat over McLaren en vind je hier.

Deel 7 van deze serie gaat over Alpine en vind je hier.

Deel 8 van deze serie gaat over Mercedes en vind je hier.

Deel 9 van deze serie gaat over Ferrari en vind je hier.

Deel 10 van deze serie gaat over Red Bull Racing en vind je hier.

Wil jij jouw toestemming voor het tonen van reclames voor weddenschappen intrekken?
Ja, verander instellingen