Advertentie
Advertentie
Advertentie
Meer
Advertentie
Advertentie
Advertentie

F1-teams in beeld deel 7: BWT Alpine, Renault maar dan in een chique jasje

Julius Dijkstra
Esteban Ocon en Otmar Szafnauer in gesprek op 30 juni 2022
Esteban Ocon en Otmar Szafnauer in gesprek op 30 juni 2022Profimedia
Over drie dagen gaat de eerste race van het Formule 1-seizoen dan eindelijk van start, dus het aftellen kan beginnen. Intussen gaan wij kijken naar de constructeur die vorig seizoen vierde werd in het klassement: Alpine.

Naam: BWT Alpine F1 Team

Nationaliteit: Frans

Actief sinds: 2016 (derde periode)

Aantal races: 447

Overwinningen: 36

Podiumplaatsen: 105

Coureurs-kampioenschappen: 2

Constructeurs-kampioenschappen: 2

Totaal punten: 2100

Motor: Renault E-Tech RE23

Chassis: Alpine A523

Teamleider: Otmar Szafnauer

Coureurs: 10. Pierre Gasly, 31. Esteban Ocon

Net geen kampioenschappen

Alpine is een Franse constructeur die technisch nog maar sinds 2020 actief is in de Formule 1. Daarvoor was de naam Renault Formula 1 Team, maar omdat alleen de naam gewijzigd is rekenen wij dit als hetzelfde team. Renault is een welbekend Frans automerk en in 1977 ging het Formule 1-project van start. Deze eerste periode duurde negen seizoenen en was zeker niet zonder succes. Het werd twee keer derde en een keer tweede in het constructeurskampioenschap, mede doordat legendarische coureur Alain Prost achter het stuur zat. Toen hij voor het seizoen van 1984 de overstap maakte naar McLaren werd dat ook gevoeld in de resultaten, Renault werd vierde en in 1985 vijfde, waarna het zich als constructeur terugtrok uit de Formule 1.

Daarna zou het tot 2002 duren tot Renault weer als constructeur mee ging doen, maar was het wel motorleverancier tussen 1989 en 1999 en in 2001 voor onder andere het destijds dominante Williams. In zes van die 10 seizoenen werd een constructeur met een motor van Renault kampioen.

Kampioenschappen

De tweede periode duurde van 2002 tot 2011 en was de meest succesvolle voor Renault als constructeur. Het kampioenschap werd behaald in 2005 en 2006 met Fernando Alonso achter het stuur en in 2004 en 2007 werd de derde plaats behaald. Eind 2010 werd Renault verkocht aan Group Lotus, waarna het team in 2011 racete onder de naam Lotus Renault GP en vanaf 2012 liet het team de naam Renault vallen. 

Fernando Alonso viert <mark>zijn</mark> kampioenschap op 22 oktober 2006
Fernando Alonso viert <mark>zijn</mark> kampioenschap op 22 oktober 2006Profimedia

In de tussenperiode die volgde was Renault wederom succesvol als motorleverancier, ditmaal aan Red Bull Racing, dat al sinds 2007 reed met de Franse motoren, waarmee in totaal vier keer het constructeurskampioenschap werd behaald. 

Sinds 2016 doet Renault weer mee als opzichstaande constructeur en is het normaal gesproken in een strijd verwikkeld met McLaren om de vierde plaats in het constructeurskampioenschap. Vanaf seizoen 2021 rijdt de constructeur onder de teamnaam Alpine F1 Team. Alpine is fabrikant van sport- en raceauto’s en is in bezit van Renault.

De coureurs

Pierre Gasly is een ervaren Formule 1-coureur die nooit zijn talent echt waar heeft kunnen maken. De 27-jarige Fransman komt voort uit de Red Bull academie en startte zijn Formule 1-carrière voor Toro Rosso (vanaf 2020 genaamd AlphaTauri) in 2017, waar hij tot en met vorig seizoen altijd voor uitkwam, met uitzondering van een half seizoen waarin hij voor Red Bull Racing mocht rijden, zonder veel succes. In totaal haalde hij 332 punten uit 108 races, met driemaal een podium. Daarvan zal hij zich Monza in 2016 het beste herinneren, het was tot nu toe zijn enige Formule 1-overwinning.

Zijn hoogste eindnotering in het coureursklassement was zevende, dit was in het seizoen dat hij de helft voor Red Bull Racing reed. In oktober vorig jaar werd bekend dat Gasly dit seizoen voor Alpine zou gaan rijden. Hij vervangt de naar Aston Martin vertrekkende Fernando Alonso en sluit zich aan bij zijn landgenoot Esteban Ocon. 

Ocon maakte in 2016 zijn Formule 1-debuut voor Manor Racing en stapte aan het einde van dat seizoen over naar Force India, waar hij twee jaar lang coureur was. In 2019 had hij geen vaste plek op de grid, maar was hij reservecoureur voor Mercedes. Vanaf 2020 rijdt hij voor zijn huidige team.

De resultaten van Ocon zijn vergelijkbaar met die van Gasly. Hij haalde in totaal 364 punten uit 111 races en stond twee keer op het podium, waarvan een keer met een overwinning, op 1 augustus 2021 won hij de Grand Prix van Hongarije. Ocon heeft het record voor meeste opeenvolgende finishes sinds het begin van een Formule 1-carrière in handen. Dit lukte hem 27 races lang, totdat hij bij een ongeluk betrokken was tijdens de eerste ronde van de Grand Prix van Brazilië op 12 november 2017 en zijn race voor het eerst een vroegtijdig einde kende.

Ocon na <mark>het</mark> winnen <mark>van</mark> de enige Grand Prix in <mark>zijn</mark> carrière tot nu toe
Ocon na <mark>het</mark> winnen <mark>van</mark> de enige Grand Prix in <mark>zijn</mark> carrière tot nu toeProfimedia

Alpine is al sinds 2018 verwikkeld in een strijd met McLaren om de vierde plaats. Nadat het daar vorig seizoen succesvol in was, zal het Franse team er dit seizoen naar verwachting weer alles voor geven en het is de hoop voor ons als toeschouwers dat het weer net zo’n spannende race zal worden.

Deel 1 van deze serie gaat over Williams Racing en vind je hier.

Deel 2 van deze serie gaat over Scuderia AlphaTauri en vind je hier.

Deel 3 van deze serie gaat over Haas en vind je hier.

Deel 4 van deze serie gaat over Aston Martin en vind je hier.

Deel 5 van deze serie gaat over Alfa Romeo en vind je hier.

Deel 6 van deze serie gaat over McLaren en vind je hier.

Deel 8 van deze serie gaat over Mercedes en vind je hier.

Deel 9 van deze serie gaat over Ferrari en vind je hier.

Deel 10 van deze serie gaat over Red Bull Racing en vind je hier.

Wil jij jouw toestemming voor het tonen van reclames voor weddenschappen intrekken?
Ja, verander instellingen