Advertentie
Advertentie
Advertentie
Meer
Advertentie
Advertentie
Advertentie

Hoe volg je als scheidsrechter de America's Cup bij snelheden tot 55 knopen?

Flashscore/Reuters
Een beeld van de wedstrijd op vrijdag
Een beeld van de wedstrijd op vrijdagDavid Ramos / GETTY IMAGES EUROPE / Getty Images via AFP
Nu de boten van de America's Cup snelheden tot 55 knopen halen, verandert de sport ook snel voor scheidsrechters, die een online volgsysteem gebruiken om vanuit een kantoor aan wal toezicht te houden op de races.

Hun systemen werden uitvoerig getest tijdens de finale van de America's Cup tussen Nieuw-Zeeland en Groot-Brittannië, toen de twee AC75 monohulls bijna tegen elkaar botsten, een incident waarvoor de scheidsrechters het Britse team straften. Door gebruik te maken van The Umpire Tool (TUT), dat GPS-trackers gebruikt om de positie van de boten op een scherm te bepalen, lopen de officials slechts een derde van een seconde achter op de echte tijd.

De GPS op de boten waarin titelhouder Nieuw-Zeeland en uitdager Groot-Brittannië dit weekend tegen elkaar strijden, geeft hun positie tot op twee centimeter nauwkeurig aan en hun richting tot op een duizendste van een graad. “We hebben geen umpire boten, dat kunnen we fysiek niet,” zei Chief Umpire Richard Slater terwijl hij de TUT demonstreerde.

VAR

Mocht er iets misgaan met de technologie, dan hebben de officials een optie B in de vorm van een VAR-systeem. Dit omvat 11 kanalen die normaal gesproken live videobeelden bevatten van twee helikopters, de hekcamera's op de AC75's en die op de achtervolgingsboten en "alles wat een nuttige camera is" voor de scheidsrechters die beslissingen willen nemen over incidenten op zee.

"Dit stelt ons in staat om ze samen te voegen als enkele, dubbele, viervoudige beelden die allemaal gesynchroniseerd zijn en dan kunnen we stoppen en opnieuw afspelen als dat nodig is," vertelde Slater aan persbureau Reuters in Barcelona.

Slater liet zien hoe de twee scheidsrechters die elk een van de boten volgen tijdens een race hun contouren kunnen zien, de denkbeeldige grenzen eromheen, de kompasstand en snelheid waarmee ze varen, hun ware windhoek en de windsnelheid, allemaal factoren die hen helpen om te beslissen over eventuele overtredingen.

Wing foiling

“We willen de umpires de feiten kunnen voorleggen, zodat ze gewoon de regels kunnen toepassen,” zei Slater over het systeem, eraan toevoegend dat ze zelden hun toevlucht tot de VAR hebben hoeven nemen. "We verwachten gewoon dat het altijd 100% is," zei Slater over de betrouwbaarheid van de applicatie, hoewel hij snakt naar een "versie twee" omdat er nog zoveel aanpassingen nodig zijn.

Een van de vragen die sommige zeilers zich hebben gesteld tijdens de 37e America's Cup in Barcelona is of er een ervaringskloof is tussen de officials die toezicht houden op de races en de realiteit van het omgaan met boten waar maar heel weinig mensen mee hebben gevaren.

Slater heeft een eenvoudige manier gevonden om ervaring op te doen met foilen en zich te ontspannen als hij geen wedstrijden leidt - de Australiër is begonnen met de uitdagende watersport wing foiling.

Trefwoorden
Wil jij jouw toestemming voor het tonen van reclames voor weddenschappen intrekken?
Ja, verander instellingen