Advertentie
Advertentie
Advertentie
Meer
Advertentie
Advertentie
Advertentie

McLaren kijkt voor inspiratie naar het verleden en hoopt op een herhaling van 2009

Lando Norris op het circuit in Sakhir
Lando Norris op het circuit in SakhirAFP
McLaren kijkt voor inspiratie naar comebacks uit het verleden nadat ze de seizoensopener van de Formule 1 in Bahrein zonder punt en laatste in de constructeursstand hebben verlaten.

De race van zondag in Sakhir was het tweede jaar op rij dat McLaren in de eerste wedstrijd geen punt behaalde en ook de komende races zou dat wel eens moeilijk kunnen worden. Zeker omdat het team erkent dat het een aantal doelstellingen van voor het seizoen niet heeft gehaald.

Aerodynamische downforce

De nieuwe teambaas Andrea Stella vertelde verslaggevers dat het grootste probleem de aerodynamische downforce was. Hij zei dat de McLaren zich race voor race zou ontwikkelen, met de eerste grote upgrade waarschijnlijk op tijd voor race vier, de Grand Prix van Azerbeidzjan eind april.

"We willen kunnen doen wat McLaren in 2009 kon, ik herinner me dat ze in 2012 ook steeds beter gingen presteren gedurende het seizoen", zei de Italiaan. "Ik denk dat we het potentieel hebben om concurrenten te overtreffen. Hopelijk kunnen we 2023 toevoegen aan de lijst van bijzondere jaren."

Pneumatisch druklek

In 2009 wonnen Jenson Button en Brawn GP zes van de eerste zeven races, terwijl McLaren en regerend kampioen Lewis Hamilton ver van het podium bleven. Hamilton won in juli opnieuw in Hongarije en hij won dat jaar ook in Singapore, terwijl McLaren als derde eindigde.

Lando Norris werd zondag 17e en laatste, omdat hij om de 10 ronden moest pitten vanwege een pneumatisch druklek, terwijl de Australische rookie-teamgenoot Oscar Piastri de eerste uitvaller van het seizoen was.

Krapper middenveld

Norris zei na de kwalificatie dat het middenveld krapper was geworden en dat McLaren het nu moest opnemen tegen Williams, Haas en Alfa Romeo.

"We hebben gezien hoe groot de stap is die Aston van jaar tot jaar heeft gemaakt. We hebben duidelijk gezien hoe groot de stap van Ferrari in 2021 naar 2022 was", zei de Brit op de vraag of de problemen van het team dit jaar te verhelpen waren.

"Beide (stappen) waren in het tussenseizoen, dus dat is misschien meer potentieel om zo'n grote verandering (dan) te doen, maar er is geen reden waarom 50% of 75% daarvan niet door het seizoen heen kan worden gedaan."

Wil jij jouw toestemming voor het tonen van reclames voor weddenschappen intrekken?
Ja, verander instellingen