Advertentie
Advertentie
Advertentie
Meer
Advertentie
Advertentie
Advertentie

Mike Trimby maakt zich zorgen over omvangrijk seizoen MotoGP met 21 races

Mike Trimby (R)
Mike Trimby (R)Profimedia
De MotoGP gaat haar omvangrijkste seizoen ooit tegemoet en Mike Trimby, al meer dan vier decennia een grootheid in de paddock als verdediger van teambelangen en rijdersveiligheid, is bezorgd. De Portugese Grand Prix van dit weekend in Portimao is de eerste van 21 met meer races (10) buiten Europa dan ooit, waaronder nieuwkomers India en Kazachstan. De TT van Assen is van 23 tot en met 25 juni.

Elk weekend is er ook een sprint op zaterdag, waardoor er in totaal 42 races zijn. Trimby, een voormalig coureur die in 1982 door rijders werd ingehuurd om hen te vertegenwoordigen en in 1986 medeoprichter van de International Road-racing Teams Association (IRTA) die hij nu leidt, erkent enige bezorgdheid.

'We lijken de F1 in te halen'

"De kalender voor 2023 is de eerste die ik bekijk en waarvan ik denk 'Daar heb ik geen zin in'", zei hij tijdens een recente prijsuitreiking voor de Torrens Trophy van de Royal Automobile Club ter ere van een buitengewone bijdrage aan het Britse motorrijden.

"We lijken de Formule 1 in te halen, maar... zij hebben twee groepen monteurs die elkaar bij evenementen afwisselen. Dat kunnen wij ons niet veroorloven," vertelde de 74-jarige Brit aan Reuters. "Ik ken persoonlijk veel ervaren mensen in teams die in principe stoppen, ze zeggen 'Nee, dat is te veel. Ik kan niet zo lang van huis zijn, ik heb een gezin'.

"Ik denk dat we de grenzen van het aantal evenementen dat we organiseren een beetje oprekken en we maken onze zorgen duidelijk aan Dorna," voegde hij eraan toe. "Dorna blijft ons extra geld betalen voor al die extra races, maar er moet een evenwicht zijn." De stijging zal vooral voelbaar zijn in de Moto2 en Moto3 juniorcategorieën, waar teams minder mensen en krappere budgetten hebben.

Veiligheid

De Formule 1, waarvan het seizoen op 5 maart begon, heeft dit jaar een recordaantal van 23 races. Trimby zei dat Dorna, het Spaanse bedrijf dat in 1992 de commerciële rechten overnam na een korte periode waarin toenmalig Formule 1 opperhoofd Bernie Ecclestone betrokken was, goed werk heeft verricht bij de promotie van de sport en de uitzendingen op televisie.

De veiligheid is ook een wereld van verschil met de donkere dagen van draadvanghekken in uitloopgebieden en geen medische helikopter. Tijdens de Franse GP van 1983 kwamen twee rijders om het leven: de Japanner Iwao Ishikawa toen de ambulance die hem naar het ziekenhuis bracht onderweg verdwaalde en de Zwitser Michel Frutschi die viel en een houten hekpaal raakte.

De eerste gevechten die Trimby uitvocht waren om de hekken eruit te halen en te vervangen door hooibalen voordat er meer permanente veiligheidsmaatregelen werden ingevoerd. De aard van wiel-aan-wiel races, hoewel geweldig voor de opwinding, blijft een punt van zorg vanwege het risico dat rijders door anderen worden geraakt na een val.

'Ik kan geen golf spelen'

Trimby zei dat er een alarmsysteem voor rijders wordt ontwikkeld, "zodat als iemand ten val komt, het alarm afgaat op de motoren die volgen", maar vreesde dat het in de praktijk van beperkt nut zou zijn. De IRTA behartigt de belangen van alle 37 teams en beheert ook de paddock. Het levert de racedirecteur en adjunct- en technisch directeur op een totaal van 14 medewerkers.

Trimby, bijgestaan door echtgenote Irene, is chief executive en heeft geen onmiddellijke plannen om te stoppen. "Ik kan geen golf spelen en ik heb nergens anders belangstelling voor," zei hij. "Helaas heb ik nooit andere hobby's ontwikkeld omdat we de helft van het jaar op de circuits zitten... Ik ga door tot ik omval."

Wil jij jouw toestemming voor het tonen van reclames voor weddenschappen intrekken?
Ja, verander instellingen