Alpine: een nieuw seizoen, een nieuwe auto en hopelijk nieuwe vooruitgang
Aan de vooravond van het Formule 1-seizoen 2024 heeft Alpine nieuwe doelen te vervullen. Na vorig jaar als 6e te zijn geëindigd in het constructeursklassement en een wisseling van teambaas tijdens het seizoen, moest het team zichzelf volledig vernieuwen. Met de wens om opnieuw te beginnen met een gloednieuwe eenzitter en om aanzienlijke vooruitgang te boeken, rekent het op meer successen in 2024. Maar zijn ze levensvatbaar?
"Dit concept heeft potentieel"
Begin februari werd de A524 onthuld in het Verenigd Koninkrijk. Uitgedost in blauw, zwart en roze zag hij er compleet anders uit dan zijn voorganger. En met reden, volgens Pierre Gasly: "Het enige dat van vorig jaar is overgebleven, is het stuur". De eenzitter van het Franse team is dus bijna helemaal nieuw. De teams hebben hard gewerkt aan dit prototype om de koplopers in te halen en een beter jaar neer te zetten dan ze net achter de rug hebben.
Maar de beslissing om de lei schoon te vegen is niet zonder gevolgen. De coureurs zullen zich moeten aanpassen aan de auto, terwijl ze blindelings vooruit gaan. De nieuwe functies zijn immers geen garantie voor efficiëntie. Alleen door te testen kunnen ze hun concurrentiepositie ten opzichte van de andere teams meten. Een zegen in vermomming, volgens de nummer 10, die na 2022 bij Alpine kwam. "Je moet op een gegeven moment risico's nemen als je grotere beloningen wilt behalen", vertrouwde hij ons toe, nogal enthousiast over wat ons te wachten staat.
Ook Esteban Ocon was optimistisch over de toekomst."We voelen het verschil tussen deze nieuwe auto en die van vorig jaar. We willen graag vooraan meevechten en we werken eraan om dichterbij te komen."
"We weten dat dit concept potentieel heeft, we moeten alleen nog wat geduld hebben," voegde Gasly eraan toe. Net als in voorgaande seizoenen is het team van plan om het vermogen gedurende de eerste helft van het seizoen op te bouwen en de latere stijging van McLaren te evenaren. Dit is mogelijk als de middelen worden ingezet en de mentaliteit is gericht op het leveren van topprestaties.
"Op menselijk vlak is de uitdaging het grootst"
Bovendien is motivatie een belangrijke factor in de ontwikkeling van het team. Julien Biliotte, hoofdredacteur van AUTOhebdo, had dit begin december al aangekondigd in een interview met Flashscore France. "De grote uitdaging is om te zien wat er moet gebeuren en de problemen op te lossen die niet materieel zijn. We moeten nu een bocht maken. Als de remmen die mensen zichzelf opleggen omlaag gaan, zullen er dingen veranderen".
Deze 'remmen' verwijzen met name naar het feit dat Alpine twee verschillende fabrieken heeft (Enstone en Viry-Châtillon) en dat er als gevolg daarvan in 2023 zorgen zijn ontstaan over interne verschillen. Om dit te verhelpen heeft Bruno Famin (Alpine-directeur) twee nieuwe figuren aangesteld. John Woods (voormalig directeur Engineering bij Lotus) en Audrey Vastroux (directeur van verschillende afdelingen bij Alpine) om het operationele management op zich te nemen.
De versnelling van het proces is opgemerkt door Gasly zelf. Als gevolg daarvan zou er dit jaar vooruitgang te zien moeten zijn. "Ik ben vol hoop. Ik zie de mentaliteit van het team. Ik zie de gemoedstoestand, ik zie de aanwervingen. Dus we moeten er open voor staan."
"Alpine staat op het punt om een nieuw niveau te bereiken. Het idee is om een versnelling hoger te schakelen en de overstap te maken naar 2026. Een beetje zoals Mercedes in 2014 of Red Bull in 2022 met de hybride motor", legt Julien Biliotte uit, nadat hij een jaar met het team heeft samengewerkt. Het is aan het Franse team om naar een hogere versnelling te schakelen en ervoor te zorgen dat het zover komt, misschien zelfs iets eerder dan verwacht.