Advertentie
Advertentie
Advertentie
Meer
Advertentie
Advertentie
Advertentie

Blijft Ferrari in het slijk of wordt dit het jaar van het steigerende paard?

Julie Marchetti
De nieuwe SF-24
De nieuwe SF-24AFP
Ook al was Ferrari's 2023 een jaar om te vergeten, het kan de ingenieurs goed van pas zijn gekomen bij het bouwen van de SF-24, die 'eenvoudiger' zou moeten zijn om mee te rijden. Aan de vooravond van het laatste seizoen van Carlos Sainz en twee jaar voor het tijdperk van technische veranderingen, wil het team indruk maken en eindelijk zijn oude glorie heroveren.

Het heeft het ontwerp om daarin te slagen. De SF-24 werd op dinsdag 13 februari onthuld in Maranello. Met gele en witte lijnen op de rode carrosserie is het een eerbetoon aan de 499P hypercar die vorig jaar de 24 uur van Le Mans won. Het is een goede manier om een nieuwe start te maken en alles te geven voor het komende seizoen. Maar kan de auto alle verwachtingen waarmaken en Ferrari eindelijk weer bieden wat nodig is om een kampioenschap te winnen in de Formule 1?

"Beginnen waar we gebleven waren".

Het jaar 2023 is het toneel geweest van veel teleurstellingen voor het team. Na succesvolle wintertests bleek de SF-23 niet in staat om gelijke tred te houden in de race. Hij presteerde beter in de kwalificatie en stelde Charles Leclerc en Carlos Sainz in staat om goede posities, zelfs polepositions, op de grid te bemachtigen. Maar de RB19 was te snel voor de coureurs om stand te houden.

In 2024 ziet Ferrari het glas liever als halfvol en wil het "beginnen waar we gebleven waren". Volgens teambaas Frédéric Vasseur was de tweede helft van het seizoen beter. Sainz pakte de overwinning in Singapore en Leclerc eindigde 2e in Abu Dhabi. "Dus we moeten weer op de goede voet verder."

"2023 was een speciaal seizoen, met een moeilijke start en een goed einde van het seizoen. We moeten 2024 voortbouwen op het einde van ons seizoen 2023 en vooral zo min mogelijk punten verliezen en veel opportunistischer zijn. Natuurlijk zijn de prestaties van de auto belangrijk, maar we moeten het aantal punten dat we verliezen tot een minimum beperken," zei de Fransman in de marge van de presentatie van de nieuwe auto. 

"We moeten als team vooruitgang blijven boeken en beter presteren. Het belangrijkste is dat we het vandaag beter doen dan gisteren en als we dit momentum vasthouden, zal het zich uiteindelijk uitbetalen. Er zullen ups en downs zijn, zoals bij elk team. Het belangrijkste is om consistent te blijven in onze aanpak. En om consistent te zijn, heb je een stabiele auto nodig. Volledig. Competitief. Om het op te kunnen nemen tegen Max Verstappen en zijn Red Bull," zegt technisch directeur Enrico Cardile.

"Om zoiets mogelijk te maken, hebben de Ferrari-teams hard gewerkt en de hele basis, inclusief het chassis, van de eenzitter herwerkt. Elk onderdeel van de auto is opnieuw ontworpen, maar ons uitgangspunt was de ontwikkelingsrichting die we vorig jaar hebben gekozen, waardoor we een enorme sprong hebben kunnen maken op het gebied van concurrentievermogen."

Ideeën omzetten in technische realiteit

Precies. Vorig jaar had een deel van de kritiek op de eenzitter betrekking op de moeilijkheid om ermee te rijden. Te ingewikkeld om te begrijpen, te omslachtig om te besturen, het bood de coureurs niet veel mogelijkheden om zichzelf te overtreffen. De ingenieurs hebben daarom "deze ideeën omgezet in technische realiteit". Vaarwel aan het ontembare model, welkom aan de eenvoud!

"We stelden onszelf geen ontwerpbeperkingen, behalve dat we een solide, eerlijke raceauto moesten afleveren die op het circuit kon reproduceren wat we in de windtunnel zagen", aldus Emrico Cardile.

Sainz en Leclerc waren het na een paar tests in de simulator en op het circuit van Fiorano met elkaar eens. "Hij moet minder gevoelig zijn en makkelijker te besturen en dat is voor ons wat je goed moet doen. Ik verwacht dat de auto op een aantal gebieden een stap voorwaarts is en uit de indruk die ik kreeg in de simulator, denk ik dat we zijn waar we willen zijn", aldus Leclerc. "Het doel is om een auto te hebben die beter stuurt en daardoor in staat is om een consistent racetempo te rijden, want dat zijn de basisvoorwaarden om voor de overwinning te strijden," benadrukte Sainz.

Het valt nog te bezien of dit allemaal alleen maar praatjes zijn of dat er na een aantal Grands Prix significante vooruitgang wordt geboekt. Ferrari heeft sinds 2008 geen kampioenschap meer gewonnen en heeft een geschiedenis van slechte beslissingen die de prestaties hebben beïnvloed. De interventie van Vasseur, samen met de vooruitgang die is geboekt bij de ontwikkeling van een nieuw prototype, heeft de potentie om dingen te veranderen. Maar voor de technische revolutie van 2026 lijkt dit onwaarschijnlijk.

Wil jij jouw toestemming voor het tonen van reclames voor weddenschappen intrekken?
Ja, verander instellingen