De grote F1-gids: Alpine, Williams, RB, Sauber, Haas
Alpine
Motor: Renault
Teamleider: Bruno Famin (FRA)
Coureurs: Esteban Ocon (FRA), Pierre Gasly (FRA)
Het Renault-team, dat in 2021 een nieuwe naam kreeg, slaagde erin om zesde te worden in het constructeursklassement, ondanks een schokgolf halverwege het seizoen: Alpine verraste de F1-wereld toen het afgelopen juli, tijdens het weekend van de Grand Prix van België, aankondigde dat teambaas Otmar Szafnauer en sportief directeur Alan Permane zouden worden ontslagen.
Bruno Famin, vice-president van Alpine, heeft de leiding overgenomen van het in het Verenigd Koninkrijk gevestigde Franse team en legde uit dat meningsverschillen over prestaties en toekomstplannen aan de basis lagen van het vertrek. De zeer ervaren technisch directeur Pat Fry vertrok ook naar Williams.
Op de baan viel er weinig te kiezen tussen de volledig Franse opstelling, met elk een podiumplaats: Ocon in Monaco en Gasly in Zandvoort.
Ze gaan de strijd aan met wat Gasly omschreef als een "gewaagde en agressieve" nieuwe auto voor 2024.
"We willen het team aan de top zien, dat is waar we ook willen zijn dus daar gaan we voor werken," zei de 28-jarige in zijn tweede seizoen naast Ocon. "Ik voel me veel beter dan 12 maanden geleden, toen ik hier voor het eerst kwam. Ik voel me geweldig en ik wil gewoon achter het stuur van de auto kruipen en het uiterste eruit halen", zei hij bij de introductie van de auto deze maand.
Williams
Motor: Mercedes
Teamleider: James Vowles (ENG)
Coureurs: Alex Albon (THA), Logan Sargeant (USA)
James Vowles verliet vorig seizoen zijn baan als strategiechef bij Mercedes om aan het roer te komen van dit iconische Britse team en werd pas de derde teambaas in de 46-jarige geschiedenis van het merk, opgericht door wijlen Frank Williams. De komst van Vowles heeft geleid tot een duidelijke verbetering van de prestaties.
Williams, met 16 wereldkampioenschappen in de hoogtijdagen in de jaren '80 en '90, stond in 2022 op de laatste plaats in het constructeursklassement en klom nu naar de zevende plaats; hun beste resultaat in zes seizoenen.
Williams is sinds 2020 eigendom van Dorilton Capital en onder leiding van Vowles toonde de auto uit 2023 veel snelheid in de kwalificatie en op rechte stukken. Het doel is om voort te bouwen op de beste racefinish van de zevende die Albon in Montreal en Monza op zijn naam schreef.
Vowles waarschuwde mogelijke gegadigden Mercedes en Red Bull voor de getalenteerde Albon, die nog tot 2025 onder contract staat. De Brits-Thaise coureur pakte afgelopen seizoen een keurige 27 punten.
Teamgenoot Sargeant's aanwezigheid in de cockpit van Williams was twijfelachtig na een moeilijk seizoen voor de Amerikaanse rookie, maar zijn stoeltje in 2024 werd in december bevestigd ondanks het feit dat hij slechts één punt toevoegde aan het teamtotaal.
Na het testen deze week zei Albon: "Het is een totaal andere auto om te begrijpen. Ik denk niet dat we snel van start gaan, maar we kunnen wel joggend van start gaan."
Visa Cash App RB
Motor: Honda-Red Bull
Teambaas: Laurent Mekies (FRA)
Coureurs: Yuki Tsunoda (JPN), Daniel Ricciardo (AUS)
Het voormalige Minardi-team werd in 2006 opgericht door moederbedrijf Red Bull als hun 'feeder'-team voor hun jonge coureurs. Het deed mee als Toro Rosso en daarna als AlphaTauri. Dit seizoen draagt het de naam RB - of om het de volledige titel te geven Visa Cash App RB.
Het team heeft ook een nieuwe baas: Ferrari's voormalige sportief directeur Laurent Mekies vervangt de zeer ervaren Franz Tost.
Tost leidde het team vanaf het begin en zijn 18 jaar aan het roer stonden in het teken van Sebastian Vettel, een toekomstige viervoudig wereldkampioen, en Max Verstappen, die dit seizoen het palmares van Vettel wil evenaren.
Vorig seizoen liepen ze tegen een paar obstakels aan, wat resulteerde in slechts de achtste plaats in het constructeursklassement. De veelgeprezen nieuweling Nyck de Vries verving de aan de Alpen gebonden Pierre Gasly. Maar de jonge Nederlander werd halverwege het seizoen weggestuurd en Ricciardo maakte zijn rentree na een time-out in de sport.
De comeback van de populaire Australiër werd bemoeilijkt toen hij zijn hand brak bij een crash, waardoor hij de volgende vijf races niet meer meedeed. Liam Lawson verving Ricciardo en gooide hoge ogen, dusdanig hoog dat menigeen hem een stoeltje toewenste. Dit werd hem echter (vooralsnog) niet.
De 34-jarige zal graag laten zien waartoe hij in staat is, samen met zijn Japanse teamgenoot Tsunoda, die nu bezig is aan zijn vierde seizoen bij het team.
Stake F1 Team KICK Sauber
Motor: Ferrari
Teambaas: Alessandro Alunni Bravi (ITA)
Coureurs: Valtteri Bottas (FIN), Zhou Guanyu (CHN)
Valtteri Bottas draagt misschien nog steeds zijn kenmerkende matje, maar dit Zwitserse team, dat in 1993 werd opgericht door Peter Sauber, heeft voor 2024 een make-over ondergaan nadat het de afgelopen seizoenen als Alfa Romeo heeft geracet.
Alfa, dat in 1950 de eerste F1 Grand Prix won, verliet de grid niet zozeer met een knal, maar met een jengelend geluid, met een negende plaats in de constructeurstabel met Bottas en de Chinese Zhou, in zijn derde seizoen, die in totaal 16 punten verzamelde, vergeleken met 55 punten in 2022. Een achtste plaats voor Bottas in Bahrein en Qatar is zijn beste resultaat.
Alessandro Alunni Bravi werd het gezicht van het team na het vertrek van Fred Vasseur naar Ferrari vorig jaar.
Het team wordt nog tot 2026 aangedreven door Ferrari en wordt dan Audi's nieuwe fabrieksteam.
MoneyGram Haas F1
Motor: Ferrari
Teamleider: Ayao Komatsu (JPN)
Coureurs: Kevin Magnussen (DEN), Nico Hulkenberg (DUI)
Het team van de Amerikaanse magnaat Gene Haas, gevestigd in Kannapolis in North Carolina (met een fabriek in Oxfordshire), kwam in 2016 op de F1-grid en werd het eerste volledig Amerikaanse team in drie decennia.
Terwijl alle teams op één na het vorig jaar op verschillende manieren moeilijk hadden, had geen enkel team het moeilijker dan Haas, ondanks het frisse en ervaren rijderspaar van Magnussen en Hulkenberg.
Vorige maand ontsloeg Haas baas Guenther Steiner, die een soort cultfiguur was geworden dankzij zijn hoofdrol in Netflix's "Drive To Survive" F1 serie. De kleurrijke Italiaan betaalde de prijs voor een slecht seizoen met Magnussen en Hulkenberg, die samen slechts 12 punten behaalden.
Technisch directeur Ayao Komatsu neemt het roer over - zijn taak is om het team, dat nog steeds op zoek is naar het eerste podium, weer op de rails te krijgen.