Advertentie
Advertentie
Advertentie
Meer
Advertentie
Advertentie
Advertentie

Een analyse van het Bahrain International Circuit, waar het F1-seizoen aftrapt

De Red Bull lijkt op het Bahrain International Circuit nog steeds snel te zijn
De Red Bull lijkt op het Bahrain International Circuit nog steeds snel te zijnAFP
Formule 1 zorgt elk jaar weer voor spanning en fascinatie bij racefans over de hele wereld. De Formule 1-kalender voor 2024 bevat een nieuw recordaantal races - met 24 stops wereldwijd. Het seizoen opent met de Grand Prix van Bahrein op 2 maart en eindigt met de seizoensfinale in Abu Dhabi op 8 december. De kalender beslaat in totaal 21 landen op vijf continenten, waaronder klassieke circuits zoals Silverstone en Suzuka, maar ook nieuwere circuits zoals Jeddah en Las Vegas - een selectie die coureurs en fans volop afwisseling biedt in de loop van het seizoen. Om het Formule 1-seizoen 2024 af te trappen, maakt de Formule 1- entourage een stop in het koninkrijk Bahrein. We hebben het circuit - het Bahrain International Circuit - voor je van dichtbij bekeken.

Zand, veel zand, met een strand en parels in de zee, en Formule 1-auto's tussen de duinen. Dat kan alleen maar betekenen dat de Grand Prix van Bahrein eraan komt. De race wordt gehouden op het Bahrain International Circuit. Het kleine koninkrijk Bahrein, gelegen in een baai tussen Qatar en Saoedi-Arabië aan de Perzische Golf, is verheugd gastheer te zijn van de eerste Grand Prix van het Formule 1-seizoen 2024. Het circuit ligt in As-Sachir, op ongeveer 27 kilometer afstand van de glinsterende metropool Manama. Dit portret is gewijd aan het Bahrain International Circuit, ook bekend als BIC, en de unieke kenmerken van dit fascinerende racecircuit in het Midden-Oosten. Wat er nodig is om snel te zijn op dit circuit wordt ook niet verwaarloosd.

Overzicht van het Bahrain International Circuit midden in de Sakhir woestijn
Overzicht van het Bahrain International Circuit midden in de Sakhir woestijnProfimedia

Oorsprong en geschiedenis

Het Bahrain International Circuit werd gepland en ontworpen door de Duitse civiel ingenieur en circuitspecialist Hermann Tilke, die ook rekening hield met de culturele invloeden van Bahrein. De bouw van het circuit begon in december 2002 en duurde 18 maanden. De kosten bedroegen in totaal ongeveer 150 miljoen euro. Het oorspronkelijke plan was dat het circuit in twee jaar klaar zou zijn, maar op verzoek van voormalig Formule 1-baas Bernie Ecclestone werd het tijdschema met zes maanden vervroegd zodat de eerste Grand Prix van Bahrein in 2004 kon worden gehouden. En wat de toenmalige enige heerser van de F1, Ecclestone, destijds eiste, gebeurde ook.

Het circuit werd geopend in 2004 en werd het eerste Formule 1-racecircuit in het Midden-Oosten. Het idee achter de bouw van dit circuit was om Bahrein te vestigen als de toonaangevende locatie voor motorsport in de regio. Autosportliefhebber en kroonprins van Bahrein, sjeik Salman bin Hamad bin Isa Al Khalifa, speelde een belangrijke rol bij de bouw van het circuit. Sinds de opening is het Bahrain International Circuit gastheer geweest van talloze races van hoog kaliber en heeft het een vaste plaats veroverd op de Formule 1-racekalender. Sinds 2014 start de GP van Bahrein in de schemering en finisht hij onder schijnwerpers, wat kenmerkend is voor de race.

Sinds 2014 start de GP van Bahrein in de schemering en eindigt hij onder schijnwerpers.
Sinds 2014 start de GP van Bahrein in de schemering en eindigt hij onder schijnwerpers.Profimedia

De lay-out van het Bahrain International Circuit

Het Bahrain International Circuit heeft een lengte van 5,412 kilometer en in totaal 15 bochten. De lay-out van het circuit is veeleisend en biedt coureurs verschillende uitdagingen, waaronder snelle rechte stukken, scherpe bochten en technisch veeleisende secties. Het circuit staat ook bekend om het lange rechte stuk, waar coureurs hun auto's tot indrukwekkende snelheden kunnen versnellen.

De hoge snelheid, de veeleisende lay-out en de extreme omstandigheden maken de Grand Prix van Bahrein tot een van de meest uitdagende races van het seizoen. De lay-out van het circuit is in 2010 licht gewijzigd om het inhalen te vergemakkelijken en de race-ervaring te verbeteren. De veranderingen waren vooral gericht op de eerste bocht en de aanloop naar de rechte stukken om meer mogelijkheden voor inhaalmanoeuvres te creëren en de veiligheid te vergroten.

De lay-out van het Bahrain International Circuit
De lay-out van het Bahrain International CircuitRoman Bartz / Flashscore

Een ronde over het Bahrain International Circuit

Het rechte stuk van de start en finish van het Bahrain International Circuit strekt zich uit over iets meer dan een kilometer. Dit indrukwekkende rechte stuk biedt coureurs de kans om hun topsnelheid te bereiken voordat ze de uitdagende bochten induiken. Hier storten we ons in een stormachtige ronde over het Bahrain International Circuit.

Na het lange rechte stuk van start en finish rem je hard vanaf ruim 300 km/u en schakel je terug naar de eerste versnelling, aangezien het rechte stuk naar een scherpe bocht van 90 graden naar rechts leidt, rijd je aan de buitenkant en neem je de binnenste stoeprand mee. Bocht 2 - Een bocht naar links waar je dankzij de brede baan en de vlakke kerbs ononderbroken kunt blijven accelereren. Bocht 3 is meer een flauwe bocht naar rechts, een korte lift en weer vol gas.

Na een kort recht stuk ga je weer een scherpe bocht naar rechts in, maar de baan opent zich, geef vroeg gas bij de apex en neem de linker stoeprand bij de uitgang, waarna je direct doorgaat in de kleine bocht naar links (bocht 5).

Het 1090 meter lange rechte stuk van start en finish
Het 1090 meter lange rechte stuk van start en finishProfimedia

Bocht 6 (BIC bocht) is het eerste deel van een snelle bocht van rechts naar links. Rem in, nader de bocht aan de binnenkant zodat de afslag voor bocht 7 past, want je moet weer gas geven voor het tweede deel. Bocht 8 is een krappe bocht naar rechts die een goede inhaalmogelijkheid biedt en die je helemaal aan de buitenkant moet benaderen om de ideale hoek te krijgen voor het indraaien. Het gaat verder met bocht 9 - een bocht naar links waarin je gedwongen wordt om in het midden van de bocht te remmen om te wachten op wat nog komen gaat.

Bocht 10, een van de meest uitdagende punten op het circuit, is de krappe, dalende linkerbocht. Een van de moeilijkste bochten op de F1-kalender. Remmen is moeilijk in deze linkse bocht van 90 graden, een inhaalmanoeuvre is mogelijk voor de dappersten, maar het is ook heel gemakkelijk om het helemaal verkeerd te doen. Denk terug aan het onvergetelijke duel tussen de twee Mercedes-coureurs Lewis Hamilton en Nico Rosberg in 2014.

Zodra je door de bocht bent, is het tijd om het gaspedaal vroeg in te trappen en vol gas in de achtste versnelling over het rechte stuk te gaan. Daarna moet je een korte lift nemen naar de linkerbocht van bocht 11, deze ronden en gas geven zodra deze opengaat. Daarna volgt bocht 12 - een vrij brede en vlakke, onopvallende bocht naar rechts waar je vol gas doorheen moet. Bocht 13 is nog zo'n bocht waar je onder het remmen een beetje van lijn moet veranderen om de apex van deze bocht naar rechts te pakken. Daarna volgt het laatste rechte stuk van de ronde, maar je moet opnieuw hard remmen om deze bocht naar rechts, die je netjes aan de buitenkant moet nemen, onder de knie te krijgen.

Het uitkomen van bocht 14 is extreem belangrijk voor de laatste bocht 15, dus neem gewoon de relatief vlakke buitenste stoeprand volledig om de beste uitgang te garanderen - maar let op: kijk uit voor de grenzen van het circuit; als je daar overheen gaat, wordt de ronde ongeldig verklaard. Dan is het op naar het rechte stuk van start en finish en over de lijn. Het is je gelukt!

Lewis Hamilton is baanrecordhouder in Bahrein

In de kwalificatie voor de Grand Prix van Bahrein 2020 vestigde Lewis Hamilton in een Mercedes het baanrecord van 1:27,264 en pakte daarmee de poleposition. Een typische Formule 1-race op het Bahrain International Circuit legt een totale afstand af van 308,238 kilometer, wat neerkomt op 57 ronden over het 5,412 kilometer lange circuit.

Speciale kenmerken van de Grand Prix van Bahrein

Het Bahrain International Circuit wordt verlicht door 495 schijnwerpers. De helderheid van de verlichting op het circuit heeft een grote invloed op de races, vooral op de nachtraces. De 495 schijnwerpers zorgen voor een heldere en gelijkmatige verlichting, waardoor de coureurs zelfs in het donker goed zichtbaar zijn. De fans op het circuit kunnen ook elk detail van de race volgen. Bovendien creëren de heldere lichtomstandigheden een spectaculaire sfeer en dragen zo aanzienlijk bij aan de fascinatie van de Formule 1 nachtrace op het Bahrain International Circuit.

Het Bahrain International Circuit wordt verlicht door 495 schijnwerpers.
Het Bahrain International Circuit wordt verlicht door 495 schijnwerpers.Profimedia

Een van de meest opmerkelijke kenmerken van het circuit is de ligging in de Sakhir woestijn. Het omringende landschap van zandduinen en dorre vlaktes geeft het circuit een unieke sfeer en stelt coureurs en teams voor speciale uitdagingen, met name op het gebied van aerodynamische prestaties en bandenstrategie.

Wil jij jouw toestemming voor het tonen van reclames voor weddenschappen intrekken?
Ja, verander instellingen