Formule 1 GP Saudi-Arabië: circuitanalyse van het Jeddah Corniche Circuit
Met de introductie van het nieuwe circuit in Saoedi-Arabië in 2021 is de Formule 1 uitgebreid met nog een spectaculair circuit. Het circuit ligt in de stad Jeddah, die aan de Rode Zeekust ligt en ook de naamgever van het circuit is. Het Jeddah Corniche Circuit.
Het snelste stadscircuit ter wereld dankzij Hermann Tilke
Het Jeddah Corniche Circuit heeft furore gemaakt in de autosportwereld. Met een lengte van 6,175 kilometer is het het langste stratencircuit ter wereld. Het circuit bestaat uit 27 bochten, waarvan sommige tot de snelste op de racekalender behoren. De lay-out van het circuit, dat is ontworpen door de Duitse architect Hermann Tilke, is extreem veeleisend en vereist een hoog prestatieniveau van de coureurs en hun voertuigen. Lange rechte stukken worden afgewisseld met veel snelle bochten, maar het programma bevat ook krappe haarspeldbochten en S-bochten, die de coureurs voor grote uitdagingen stellen.
Met een gemiddelde snelheid van net geen 253 km/u wordt het stratencircuit beschouwd als het snelste in zijn soort en is het na Monza het circuit met de hoogste gemiddelde snelheid. Het snelheidsrecord is sinds vorig jaar in handen van Sergio Perez (Red Bull) met 335,1 km/u.
Het circuit is het smalste op de racekalender. In combinatie met de extreem hoge gemiddelde snelheden is de kans op ongelukken aanzienlijk groter. Fouten worden niet zo snel vergeven als op circuits met grote uitloopgebieden en eindigen meestal in crashes tegen de muur.
Een van de grootste uitdagingen op het circuit is de beruchte bocht 21, bekend als de "halve maan". Deze bocht zal ook dit jaar weer een van de zwaartepunten van de race zijn, omdat het erg moeilijk is om hem onder de knie te krijgen. Je hebt een hoge snelheid en een precieze rijtechniek nodig om deze bocht zonder problemen te nemen. De laatste bocht - waar Max Verstappen in 2021 tijdens de kwalificatie een ongeluk kreeg - was echter ook extreem moeilijk om op hoge snelheid te nemen. Op basis van deze ervaring werd de uitgang van de bocht vorig jaar verbreed van tien naar twaalf meter.
Het smalle complex van bochten 2 en 3, dat vorig jaar een rode vlag veroorzaakte, werd ook enigszins onschadelijk gemaakt door de baanafscheiding aan de binnenkant naar achteren te verplaatsen om het zicht te verbeteren. Daarnaast hebben de betonnen muren een glad oppervlak gekregen zodat de auto's bij een botsing niet vast komen te zitten in de betonnen muur. Het ontwerp van de baan is bedoeld om het risico op ongelukken te minimaliseren. Er is onder andere een grotere bufferzone tussen de vangrails om het veiligheidsrisico te minimaliseren.
Duurtest van 50 ronden voor coureurs en uitrusting
Ondanks de risicobeperkende maatregelen wordt het Jeddah Corniche Circuit een duurtest van 50 ronden voor coureurs en materiaal. Door de lay-out en de lengte van het circuit is het onvermijdelijk dat de banden zwaar belast worden, vooral in de snelle bochten. Daarom zullen er verschillende pitstopstrategieën worden gebruikt. De krappe constructie van het circuit biedt coureurs echter ook de mogelijkheid om hogere bochtensnelheden en betere acceleratie te bereiken met veel grip.
Het hele circuit is zeer aantrekkelijk vormgegeven en biedt als extra hoogtepunt een indrukwekkend uitzicht op de Rode Zee. Een bijzonder kenmerk is dat de trainingssessies overdag plaatsvinden, terwijl de kwalificatie en de race 's nachts worden verreden op een verlicht circuit.
Formule 1-circuit als toeristische en economische motor
In tegenstelling tot de traditionele circuits, zoals de Hockenheimring of Spa, maakt het Formule 1-circuit in Saoedi-Arabië deel uit van een breder initiatief van het land om het toerisme te bevorderen en de economie te diversifiëren. Het land wil zich ook profileren als een belangrijke speler in de autosport. Het koninkrijk heeft al een aantal grote motorsport evenementen georganiseerd, waaronder de Dakar Rally en de Diriyah E-Prix.