Formule 1 Focus: Mercedes weer in de mix en Red Bull-keuzes hebben gevolgen
Nou, dat was leuk, toch?
De Grand Prix van Canada is altijd een van mijn favorieten geweest op de kalender, deels omdat de beroemde race van 2011 mijn liefde voor de F1 echt vestigde, en net als toen trakteerde een regenachtig Montreal ons dit jaar op een geweldige chaos.
Hoewel de rollen waren omgedraaid, met een Red Bull die dit keer een McLaren versloeg in plaats van andersom, was het geen Max Verstappen die won op de manier die we zo vaak hebben gezien, met de Nederlander die zijn briljante best moest doen om de overwinning op te eisen.
Hier zijn mijn belangrijkste punten uit de negende ronde van het Formule 1-seizoen.
Mercedes-upgrades maken er een viergevecht van
Het leven werd al moeilijker voor Red Bull met Ferrari en McLaren die dichterbij kwamen, en zelfs met off-weekend van het Italiaanse team werd de druk op de regerend kampioenen in de negende ronde niet verlicht, want in Canada sloot Mercedes zich aan bij de jacht.
Mercedes bracht een nieuwe voorvleugel mee naar Montreal, waarvan ze hoopten dat die hun temperamentvolle auto zou stabiliseren en het makkelijker zou maken om de juiste afstelling te vinden. George Russell pakte de poleposition, en hij en teamgenoot Lewis Hamilton waren het grootste deel van het weekend de twee snelste coureurs.
Russell had de race kunnen winnen als er niet een paar foutjes waren gemaakt, maar Toto Wolff en co zullen Canada desondanks met een goed humeur verlaten, omdat ze eindelijk machines hebben die weer voor de overwinning kunnen strijden.
Het is nog te vroeg om te zeggen of de geüpgradede auto genoeg snelheid heeft om de koplopers constant uit te dagen, maar hij lijkt nu in ieder geval stabiel genoeg om de coureurs in staat te stellen er het beste uit te halen en als die coureurs zo snel zijn als Hamilton en Russell dat kunnen zijn, kan dat voor hen genoeg zijn om vooraan mee te vechten.
Het echte tempo van Mercedes zal snel duidelijk worden, want door de gevarieerde lay-out en het vertrouwde karakter - er is daar in de loop der jaren enorm veel getest - is het volgende circuit op de kalender de plek waar de echte hiërarchie naar voren komt. Kom maar op met Barcelona.
Perez' verlenging een echt risico voor Red Bull
Ik was enorm verrast door de aankondiging van Red Bull dat Sergio Perez ook in 2025 hun tweede coureur zou blijven, en hoe het in Canada afliep liet zien waarom. Perez is de ideale teamgenoot voor Verstappen als het team een dominante auto heeft, omdat hij niet snel genoeg is om de Nederlander in de weg te zitten, maar de auto is niet meer dominant, waardoor zijn gebrek aan snelheid een probleem wordt.
De twee uitdagers van Red Bull in Montreal hadden allebei twee coureurs vooraan en vooral McLaren profiteerde daar optimaal van. Toen het door veranderende omstandigheden onduidelijk was wanneer het juiste moment was om banden te wisselen, konden ze er één vroeg naar binnen halen en het risico nemen om de ander buiten te houden, zodat één van hen de juiste strategie zou volgen. Dat gaf ze de leiding in de race.
Met Perez achteraan na een rampzalige kwalificatie had Red Bull die luxe niet en het zou ze waarschijnlijk de overwinning hebben gekost als er geen Safety Car was geweest die hen in de kaart speelde. Geluk redde hen deze keer, maar geluk alleen is niet genoeg om op te vertrouwen als er drie teams - allemaal met twee topcoureurs - op je afkomen.
Dus waarom hield Red Bull Perez in plaats van zelf een tweede topcoureur te nemen? Voor mij lijkt het erop dat Christian Horner gewoon een statement wilde maken in zijn burgeroorlog met Helmut Marko en de Oostenrijkse kant van het team. Marko wil de Mexicaan blijkbaar al lang vervangen en door Checo in plaats daarvan een nieuwe deal te geven, heeft Horner duidelijk gemaakt dat hij het voor het zeggen heeft.
Door de machtsstrijd is het team Adrian Newey al kwijtgeraakt, en nu het lijkt te verhinderen dat ze een line-up krijgen die net zo sterk is als die van hun rivalen, kan het ze nog veel meer kosten.
Een opgejutte Ricciardo reageert in stijl
De beslissing van Red Bull om Perez te behouden zal een klap zijn geweest voor Daniel Ricciardo, die hoopte om de Mexicaan te vervangen, en aan het begin van het weekend in Canada besloot voormalig F1-kampioen Jacques Villeneuve om zout in de wonden te wrijven in zijn werk als tv-presentator door een vernietigende aanval op de Aussie te lanceren.
"Waarom zit hij nog steeds in de F1?" zei Villeneuve op Sky Sports. "We horen al vijf jaar hetzelfde - 'We moeten de auto beter maken voor hem, arme hij'. Nee. Je zit in de F1... Als je het niet kunt, ga dan naar huis... Ik denk dat zijn imago hem meer in de F1 heeft gehouden dan zijn daadwerkelijke resultaten."
De Canadees suggereerde niet alleen dat Ricciardo over zijn top heen was, maar beweerde ook dat de 34-jarige nooit een erg goede coureur is geweest. Persoonlijk denk ik dat hij er wat dat betreft helemaal naast zat, dus het was o zo bevredigend om de RB-man te zien reageren met een van zijn beste weekenden sinds lange tijd.
Nadat hij zich als vijfde had gekwalificeerd, minder dan twee tienden van de pole, hield hij vervolgens het hoofd koel in een chaotische race en kwam hij na een zware straf van vijf seconden voor een valse start als gevolg van een mechanisch probleem als achtste over de finish, hoger dan wie dan ook in vergelijkbare machines.
Het was zijn beste weekend van het seizoen, een weekend dat liet zien dat de coureur die ooit objectief gezien een van de allerbeste op de grid was - ongeacht wat Villeneuve beweert - er nog steeds is. Of hij ooit nog terug kan keren naar die hoogten is onduidelijk nu er geen plaats meer is bij Red Bull, maar hij moet gewoon zijn rijstijl laten spreken en hopen dat er een kans op zijn pad komt.