Opmerkingen Red Bull-imitatie verhullen Aston Martin's focus op de toekomst
Kampioen Red Bull won de seizoensopener middels een een-tweetje van Verstappen (25) en Sergio Perez (33) terwijl de Spanjaard Alonso als derde eindigde. Hij finishte ver achter de top-twee, maar won ten opzichte van vorig seizoen.
Imitatie
Het team, dat in 2022 overall als zevende eindigde en eigendom is van de Canadese miljardair Lawrence Stroll, staat na één race voor Mercedes en Ferrari op de tweede plaats.
"Het is vleiend om de gelijkenis van die auto met de onze te zien", reageerde Red Bull-baas Christian Horner. "Ze zeggen dat imitatie de grootste vorm van vleierij is en het is goed om te zien dat de oude auto het zo goed doet." De Mexicaan Perez vertelde verslaggevers dat het "leuk was om drie Red Bull-auto's op het podium te zien" en voegde eraan toe "dat we allemaal Red Bull-coureurs zijn".
Roze Mercedes
De AMR23 afdoen als een groene Red Bull is echter te gemakkelijk - en niet alleen omdat er een Mercedes-motor en -versnellingsbak achterin liggen en er tijd is doorgebracht in de windtunnel van Mercedes. Sommige opmerkingen zijn wellicht het gevolg van het feit dat Aston Martin toptalent weglokt bij Red Bull. Goed voorbeeld daarvan is Dan Fallows, die vorig jaar als technisch directeur de overstap maakte.
Er worden ook oude koeien uit de sloot gehaald. De auto van het team voor 2020, destijds een Racing Point, werd de Roze Mercedes genoemd vanwege de gelijkenis met de auto die het jaar daarvoor het kampioenschap won en bestuurd werd door Lewis Hamilton (38) en Valtteri Bottas (33).
Het hoofd motorsport van Red Bull, Helmut Marko, vertelde zondag aan Servus TV dat hij drie Red Bulls op het podium in Bahrein zag staan en dat 'wat Fallows in zijn hoofd had, niet uitgewist kan worden'.
Veel meer dan de buitenkant
Fallows gaf zijn eigen mening bij de lancering van de AMR23 in februari, waarbij hij suggereerde dat de belangrijkste elementen van de nieuwe auto van zijn team veel meer waren dan de buitenkant.
"Er zijn elementen op de auto die misschien wat minder voor de hand liggen, maar die zijn er om ons in staat te stellen een aantal van deze ontwikkelingstrajecten te stimuleren waarvan wij denken dat ze in de toekomst vruchtbaar zullen zijn," zei hij, zonder details te geven. "Soms zijn die dingen niet per se zichtbaar. Ik denk dat het interessant is om je niet te concentreren op de overeenkomsten (met anderen), maar op de verschillen. Dat zijn de moeilijke dingen aan de auto, de dingen die soms het moeilijkst te realiseren zijn op het gebied van downforce, maar die in veel gevallen de auto's beter of slechter maken dan andere."
Beperkt aantal oplossingen
Fallows zei dat de reglementen "ongelooflijk voorschrijvend" zijn en dat er slechts een beperkt aantal realistische oplossingen zijn voor de aerodynamische problemen waarmee alle teams te maken hebben.
"Het is onvermijdelijk dat sommige auto's erg op elkaar gaan lijken," zei hij. "Er zijn twee zeer voor de hand liggende, zeer verstandige ontwikkelingsroutes vanuit aerodynamisch oogpunt in deze zichtbare delen van de auto."
Aston Martin, zo voegde hij eraan toe, ging agressief te werk en wilde "zich proberen voor te stellen waar de ontwerpen over maanden en jaren zouden staan, zodat we de normale ontwikkelingsroutes kunnen voorblijven."