Advertentie
Advertentie
Advertentie
Meer
Advertentie
Advertentie
Advertentie

Verkoop van aandelen in Bundesliga-mediarechten start begin maart

Foto ter illustratie
Foto ter illustratieProfimedia
Het Duitse voetbalbestuur staat op het punt om een deel van de mediarechten van de Bundesliga, dat 2,9 miljard dollar zou kunnen opleveren, te verkopen. Zo melden bronnen die bekend zijn met de zaak.

De Deutsche Fussball Liga (DFL) is van plan om het formele verkoopproces begin maart te lanceren, vertelden de bronnen aan Reuters. Een van de bronnen zei dat DFL ernaar streeft een koper te vinden voor 'minstens' 15% van de mediarechten.

Het bedrijf dat de mediarechten beheert, wordt geschat op zo’n 15 tot 18 miljard euro, wat betekent dat een belang van 15% ongeveer 2,7 miljard euro waard zou kunnen zijn. De Bundesliga staat gerangschikt als Europa's op één na grootste voetbalcompetitie qua inkomsten, na de Engelse Premier League.

Peilen van bieders

De DFL begon vorig jaar met het informeel peilen van bieders, maar vertragingen bij het bereiken van een akkoord onder Duitse clubs resulteerden in het aftreden van de voormalige CEO Donata Hopfen. De eerste officiële biedingen zullen eind maart worden verzameld, waarbij begin april twee of drie voorkeursbieders worden geselecteerd, aldus de bronnen.

Private equity-firma's als Blackstone, CVC, KKR en Advent behoren tot de bieders die een bod overwegen, terwijl de Amerikaanse investeerder Sixth Street een bod wil uitbrengen met het sport- en entertainment portfoliobedrijf Legends. Bridgepoint en EQT hebben naar verluidt ook eerder interesse getoond in het bedrijf.

Halverwege april zullen de DFL-clubs de biedingen beoordelen en groen licht geven voor vorderende gesprekken voordat de definitieve biedingen in mei worden verzameld, aldus twee van de bronnen. Een definitief besluit wordt eind juni verwacht, waarbij instemming van tweederde van de Bundesliga-clubs vereist is, voegden deze bronnen eraan toe.

Externe financiering in het Europese topvoetbal

Nationale voetbalcompetities in Europa kijken steeds vaker naar externe financiering rond uitzendregelingen, terwijl ze zoeken naar manieren om de inkomsten te vergroten en hun wereldwijde bereik te vergroten. In Groot-Brittannië hebben de eigenaren van Manchester United bieders uitgenodigd om een ​​bod uit te brengen op de club, terwijl rivaliserende Premier League-club Tottenham Hotspur onlangs een bod van $3,75 miljard ontving van de Iraans-Amerikaanse miljardair Jahm Najafi.

Wil jij jouw toestemming voor het tonen van reclames voor weddenschappen intrekken?
Ja, verander instellingen