Advertentie
Advertentie
Advertentie
Meer
Advertentie
Advertentie
Advertentie

Lamine Yamal en de Three Lions zijn de sociale media-kampioenen van het EK 2024

Posterboy van Engeland, Jude Bellingham, met Lamine Yamal
Posterboy van Engeland, Jude Bellingham, met Lamine YamalProfimedia
Het EK voetbal in Duitsland heeft zijn belofte waargemaakt. Voetbal op het hoogste niveau, bezocht door massa’s supporters en, bijna zonder uitzondering, een geweldige sfeer in de speelsteden. Spanje werd verdiend als kampioen gekroond. Na het EK van drie jaar geleden, dat door de coronapandemie werd uitgesteld, en het WK 2022 in Qatar, kan je stellen dat Duitsland de fans eindelijk weer heeft kunnen laten genieten van voetbalvermaak in zijn beste vorm.

Het is iets dat uiteraard ook via sociale media werd uitgedragen - door de UEFA, de bonden, spelers, en supporters. Maar Flashscore keek ook naar de cijfers met betrekking tot sociale media en Euro 2024. Samen met de welbekende data-analisten van Result Sports bestudeerden we de belangrijkste feiten, cijfers en data van de sociale media-profielen van de deelnemende landen en spelers.

De hoofdpunten

- Lamine Yamal, de 17-jarige Spaanse ster, kreeg tijdens Euro 2024 een duizelingwekkend aantal van 13 miljoen volgers op sociale media bij en werd de grote winnaar wat betreft bereik. 

- De Engelse voetbalbond mocht 4,8 miljoen nieuwe volgers bijschrijven voor een totaal van 43,4 miljoen en liep daardoor in op Frankrijk, dat koploper is met 51,8 miljoen. 

- De sociale media-profielen van de UEFA zetten een record neer door 22 miljoen nieuwe volgers aan te trekken, een stijging van 26%. Dit gebeurde dankzij de samenwerking met de nationale bonden en de fans, door de mooiste momenten en content van hoge kwaliteit tentoon te stellen tijdens het toernooi.

Lamine Yamal laat iedereen zijn hielen zien

Het inmiddels 17-jarige wonderkind van de nieuwbakken Europees kampioen werd niet alleen een van de beste spelers van het toernooi, maar wist ook op sociale media indrukwekkende cijfers te presenteren. Lamine Yamal vergaarde een duizelingwekkend aantal van 13 miljoen nieuwe volgers. Met een totaal van bijna 25 miljoen volgers, betekent dit een stijging van bijna 52%. Met 15 miljoen volgers is Instagram het grootste sociale media-kanaal van Yamal, die op TikTok 9 miljoen volgers heeft.

Mario Leo, de CEO van Result Sports, is onder de indruk van het fenomeen dat Yamal is: “Een geweldig uitzonderlijk talent. Hij zal grote stappen zetten in zijn ontwikkeling vanwege zijn enorme potentieel op 16-jarige leeftijd. Zelfs Cristiano Ronaldo en Lionel Messi waren er op die leeftijd nog niet klaar voor. Hetzelfde geldt voor sociale media. Hij profiteert ook van de enorme media-impact die zorgt voor een extra stimulans tijdens het Europees kampioenschap. Als alles volgens plan verloopt, kan Yamal hetzelfde niveau bereiken als Ronaldo en Messi, zowel op sportief gebied als op het gebied van media en marketing. Het is duidelijk dat er nog een lange weg te gaan is. Maar het potentieel is onmiskenbaar en tegen de tijd van het WK in 2026 zal het veel gemakkelijker zijn om te beoordelen hoe ver hij kan komen.”

Yamal viert het winnen van het EK
Yamal viert het winnen van het EKProfimedia

Mbappé en CR7 profiteren ondanks gebrek aan sportief succes

Wat betreft de toename van het bereik tijdens het Europees kampioenschap staan twee gevestigde namen op plek twee en drie. Kylian Mbappé (+6,2 miljoen volgers) en Cristiano Ronaldo (+5,4 miljoen volgers). CR7 blijft de maatstaf als het gaat om het totale aantal volgers. Op al zijn profielen volgen meer dan 917 miljoen mensen de Portugese superster. Flashscore heeft hier enkele weken geleden al over gerapporteerd.

De posterboy van Engeland, Jude Bellingham, is in de wolken met zijn 3,3 miljoen nieuwe volgers, waarvan hij het leeuwendeel (3,15 miljoen) te danken heeft aan alleen al zijn Instagram-account. Dit levert Bellingham echter slechts de vijfde plaats op als winnaar van het EK, want de Duitser Joshua Kimmich kon - enigszins verrassend - ook rekenen op een groot aantal nieuwe volgers. 3,4 miljoen mensen klikten op de volgknop van zijn profielen. Een interessant detail vergeleken met de andere genoemde spelers: Kimmichs groei kwam vooral dankzij zijn Facebook, met 3,3 miljoen nieuwe volgers.

Ronaldo en Mbappe
Ronaldo en MbappeProfimedia

Three Lions lopen in op Les Bleus

Van alle deelnemende landen werd Engeland tijdens het EK in Duitsland de grote winnaar op het gebied van sociale media. De Three Lions noteerden een stijging van 4,8 miljoen volgers. Dit betekent dat inmiddels 43,4 miljoen mensen de profielen van de Engelse bond volgen. Alleen Frankrijk heeft meer fans op sociale media met ongeveer 51,8 miljoen volgers, een stijging van 1,9 miljoen tijdens Euro 2024.

Mario Leo wil echter ook de kleinere landen benoemen vanwege hun sportieve en mediale prestaties in de zomer van 2024: “Landen die succesvol waren of verrassend een sterk toernooi speelden, hebben ook geprofiteerd op sociale media tijdens het Europees kampioenschap. Dat geldt voor onder anderen Zwitserland, Spanje, Engeland en het Nederlands elftal, evenals Georgië, Tsjechië, Oostenrijk en Slowakije. Deze bonden zagen een stijging van hun aantal volgers met percentages die oplopen tot in de dubbele cijfers. Zoals je kunt zien, is de vermenigvuldigingsfactor van het Europees kampioenschap enorm. In dit specifieke geval zijn de vermenigvuldigingsfactoren de enorm uitgebreide live- en on-demandcontent op tv, radio en in de gedrukte media. Daardoor zijn er grote sprongen in groei mogelijk in een relatief korte tijdsperiode.”

Georgië heeft potentieel onbenut gelaten. De sociale mediakanalen van de Georgische voetbalbond bleven tijdens het toernooi in de nationale taal gebruiken. Mario Leo is verrast: “Strategisch gezien zou het beter zijn geweest om in het Engels te posten om op die manier internationaal nog meer mensen te bereiken.”

Een andere trend die te bespeuren was tijdens het EK, was dat de volgers van spelers en nationale bonden steeds internationaler werden. Portugal kreeg er 2 miljoen volgers bij tijdens Euro 2024, waarvan zo’n 70% internationaal. Mario Leo zegt dat deze ontwikkeling te danken is aan "dynamische fans", die als supporter van een profiel van een speler steeds meer invloed hebben op de profielen van de bond.

Engeland viert de overwinning op Zwitserland
Engeland viert de overwinning op ZwitserlandProfimedia

UEFA boekt recordgroei en ondersteunt deelnemende landen

Ondanks alle lof voor Lamine Yamal en de grote stijgingen in bereik van de spelers en nationale bonden, is Mario Leo vooral onder de indruk van de prestaties van de UEFA en de fans.

“Buiten het veld waren de Oranje-supporters met hun "Links Rechts" (de feesthit van Snollebollekes, red.) natuurlijk van groot belang. Maar ook de Schotse doedelzakspelers in München, de Duitse saxofonist en de Oostenrijkse fans met hun grappige lied over de Duitse Spoorwegen. Een-voor-een vermakelijke momenten die ook in verhalen en reels van de profielen van de nationale bonden terug te zien waren. Het zorgt ervoor dat de fans zich erkend voelen. Ik vond het geweldig dat de bonden niet alleen op de wedstrijden zelf focusten, maar de hele beleving van het evenement in beeld brachten op sociale media. Wat de wedstrijden betreft, waren samenwerkingen tussen de UEFA en de bonden fantastisch geregeld. Video’s en foto’s waren niet alleen extreem snel beschikbaar, maar werden ook in zeer hoge kwaliteit afgeleverd. Daardoor kon iedereen die betrokken was in recordtempo geweldige verhalen vertellen. Daarom is de grootste winnaar de UEFA, die een ongelooflijk aantal van 22 miljoen nieuwe volgers kon bijschrijven op haar sociale media-profielen - een stijging van 26% binnen vier weken tijd.”

Wil jij jouw toestemming voor het tonen van reclames voor weddenschappen intrekken?
Ja, verander instellingen