Advertentie
Advertentie
Advertentie
Meer
Advertentie
Advertentie
Advertentie

Jan de Jong van Eredivisie CV weerspreekt 'substantieel beter bod' telecompartijen

ANP
Directeur Eredivisie Jan de Jong tijdens een persbijeenkomst
Directeur Eredivisie Jan de Jong tijdens een persbijeenkomstANP
De Eredivisie CV zegt dat het consortium van telecomaanbieders, waaronder KPN en VodafoneZiggo, "geen substantieel beter gegarandeerd bod" heeft gedaan op de uitzendrechten van de livewedstrijden in de Eredivisie dan ESPN. "Als dat wel zo was geweest, zou het voetbal nu niet unaniem besloten hebben om met EMM verder te gaan", vertelde Jan de Jong, directeur van de Eredivisie CV, woensdag in Zeist. EMM staat voor Eredivisie Media & Marketing.

De achttien clubs uit de hoogste voetbalafdeling uit Nederland en de Eredivisie CV bereikten dinsdag een nieuw akkoord tot 2030. Volgens het consortium is geen sprake geweest van een eerlijk biedingsproces. "We hebben niet aan achterkamertjespolitiek gedaan. Het consortium heeft driemaal een bod uitgebracht", aldus De Jong. "Er zijn daarnaast drie bijeenkomsten geweest met het consortium en talloze contacten tussen het consortium en clubbestuurders, toezichthouders en aandeelhouders. Het consortium biedt het bedrag dat de telecomaanbieders nu ook betalen aan EMM voor de doorgifte van de uitzendingen en geeft aan niet meer te willen betalen. Bovendien is het onzeker of het consortium überhaupt wel mag bestaan, omdat het een - zoals de Autoriteit Consument & Markt dat noemt - inkoopkartel is."

Een klankbordgroep bestaande uit de directies van zes clubs (Ajax, Feyenoord, PSV, AZ, Vitesse en RKC Waalwijk) kwam 21 keer bij elkaar en na de bieding nog negen maal, vertelde De Jong, die aangaf dat de wensen van de Eredivisie en de clubs zijn gerealiseerd. "We hebben een deal met de grootste mediapartij ter wereld: The Walt Disney Company. Verder is er continuïteit met een substantiële stijging van inkomsten, met de gewenste garanties. Het voetbal stijgt hiermee in waarde." De Eredivisie CV en de clubs zijn daarnaast tevreden over ESPN. "Het voetbal is zeer toegankelijk en wordt kwalitatief hoogwaardig in beeld gebracht. Het is niet alleen een 'money contest', maar ook een 'beauty contest'."

Eerste divisie op vooruit

Disney Nederland wilde een nieuwe verbintenis voor 10 jaar afsluiten. "Dan zouden ze twee keer de onderhandelingen kunnen doen met de kabelaars", aldus De Jong, die met de Eredivisie de voorkeur had voor een minder lange overeenkomst, al was dat geen breekpunt. Hoofdkantoor Disney in de Verenigde Staten bracht wat dat betreft uitkomst, want zij eisten een nieuw contract voor 5 jaar.

De clubs uit het betaalde voetbal profiteren van de nieuwe deal en vooral voor de kleinere clubs in de eerste divisie komt er flink wat meer geld binnen. De Jong: "We zijn mijlen ver weg van de vijf grote voetballanden, maar we maken wel een stap in de goede richting. Ook in omringende landen zie je geen groei op de rechten."

Wil jij jouw toestemming voor het tonen van reclames voor weddenschappen intrekken?
Ja, verander instellingen