Advertentie
Advertentie
Advertentie
Meer
Advertentie
Advertentie
Advertentie

KNVB besteedt met online-talkshow aandacht aan Coming Out Day

KNVB vlag in Zeist
KNVB vlag in ZeistANP
Voetbalbond KNVB staat op woensdag 11 oktober stil bij Coming Out Day, een dag waarop jaarlijks aandacht wordt besteed aan het moment dat mensen openlijk uitkomen voor hun seksuele voorkeur of genderidentiteit. "Voetbal brengt miljoenen mensen met uiteenlopende achtergronden samen. Talent en passie voor voetbal kennen geen onderscheid, maar helaas komt discriminatie in het voetbal nog steeds voor, waaronder richting lhbtiq+'s", stelt de KNVB.

Mede daarom is die dag om 14.30 uur een online talkshow te volgen over dit onderwerp. Daarbij komen onderzoekers, bestuurders en spelers aan het woord die schetsen hoe de situatie momenteel is en de maatregelen bespreken die zijn genomen gericht op verbetering. "Samen werken we toe naar de vraag hoe iedereen zich welkom kan voelen en zichzelf kan zijn in het voetbal", aldus de bond.

Vorig seizoen droegen de aanvoerders van de clubs tijdens het weekend van Coming Out Day een OneLove-band. Dat leverde toen het nodige gedoe op. Orkun Kökcü en Redouan El Yaakoubi, de aanvoerders van Feyenoord en Excelsior, wilden de band niet dragen. Dit jaar is die actie niet. "De jaarlijkse gezamenlijke actie op het veld was het afgelopen jaar al verhuisd naar de Internationale Dag ter bestrijding van Racisme & Discriminatie in maart. Dit omdat het voetbal zich op deze dag kan uitspreken tegen alle vormen van discriminatie, dus ook tegen racisme en antisemitisme", aldus de voetbalbond.

Veilig

Zendgemachtigde ESPN houdt komend weekeinde, in verband met Coming Out Day, wel weer een campagne, onder de naam 'ESPN Voor Alle Fans'. "Ons voetbal is immers van iedereen. Iedereen moet zichzelf kunnen zijn en zich geaccepteerd en veilig voelen. Op school, op straat, op het werk en in de sport. Met de campagne 'ESPN Voor Alle Fans' willen Eredivisie Media & Marketing en ESPN hier een positieve bijdrage aan leveren in de voetbalwereld", aldus ESPN, dat in maart, net als de KNVB, tijdens de Internationale Dag ter bestrijding van Racisme & Discriminatie ook weer een actie houdt.

Rond de wedstrijden in het betaalde voetbal zet ESPN komend weekeinde het logo 'ESPN Voor Alle Fans' in. Dat logo is te zien op de microfoons en op de speldjes die worden gedragen door ESPN-presentatoren, verslaggevers en analisten. De boodschap wordt verder ondersteund op de led-boarding in de stadions, website en app, sociale media en met redactionele artikelen en reportages. ESPN zendt ook de programmareeks ESPN Bondgenoten uit, een driedelige serie waarin voorvechters zijn te zien die zich inzetten voor een meer inclusieve voetbalwereld.

Wil jij jouw toestemming voor het tonen van reclames voor weddenschappen intrekken?
Ja, verander instellingen