Advertentie
Advertentie
Advertentie
Meer
Advertentie
Advertentie
Advertentie

Voorzitter Atletico Madrid verdeelt zijn tijd tussen voetbal en films produceren

Enrique Cerezo heeft verschillende passies
Enrique Cerezo heeft verschillende passiesOSCAR DEL POZO / AFP
Enrique Cerezo is in Spanje vooral bekend als de voorzitter van Atletico Madrid, de minder glamoureuze rivaal van stadsgenoot Real Madrid. Hij is echter ook een machtige filmproducent die de rechten bezit van zo'n 7.000 films, waaronder ongeveer 70 procent van alle films die ooit in Spanje zijn gemaakt, die zijn streamingplatform FlixOle voeden - het eerste dat zich specialiseerde in Spaanse cinema.

Succes op de twee gebieden wordt anders gemeten, zegt Cerezo, die Atletico Madrid naar zes Europese titels en vier Spaanse titels heeft geleid sinds hij in 2003 voorzitter werd van de topploeg. “Je brengt een film uit op vrijdag en op maandag weet je of het gaat werken of niet, terwijl je bij voetbal jezelf elke week test,” vertelde de zilverharige 75-jarige aan AFP op het hoofdkantoor van zijn filmbedrijf nabij Madrid.

Zijn eerste ervaringen met film deed hij op tijdens zijn middelbare schooltijd in Segovia, een stad zo'n 80 kilometer ten noordwesten van Madrid, waar hij in het weekend hielp met het vertonen van films in de bioscoop van de school. “Tussen studeren en de mogelijkheid om dit hele projectiesysteem te beheren, vond ik het fijn om daar te zijn.”

Onderaan beginnen

Toen hij klaar was met de middelbare school, begon Cerezo te werken bij filmopnames met de camera- en belichtingsteams. Hij nam deel aan ongeveer 100 opnames in Spanje, waaronder die met topregisseurs als Richard Lester, die de Beatles-films “A Hard Day's Night” en “Help!” regisseerde, en George Cukor, die de Oscar voor beste regisseur won voor de film “My Fair Lady” uit 1964. “De baan van een producent moet onderaan beginnen, bij assistent van een assistent van een assistent,” zei Cerezo.

In het begin van de jaren 80, net toen de markt voor videoverhuur van de grond kwam, richtte hij een videodistributiebedrijf op, Video Movies International, dat filmrechten begon op te kopen met als doel ze te restaureren en op video beschikbaar te maken. Het was veel werk en het kostte veel geld omdat de visuele kwaliteit van films "in de beginjaren van video verschrikkelijk was,” zei Cerezo. “De producenten of de erfgenamen van de producenten wilden het niet doen en gingen het ook niet doen, dus moesten we het zelf doen,” voegde hij eraan toe.

Franco-tijdperk films

Aan het einde van de jaren 1980 begon Cerezo met het produceren van films en het opkopen van vrijwel alle grote Spaanse productiemaatschappijen, waardoor hij zijn filmbibliotheek aanzienlijk kon uitbreiden. Onder de films in zijn collectie bevinden zich lichte, niet al te serieuze komedies die gemaakt zijn tijdens de dictatuur van Generaal Francisco Franco in de periode 1939-1975 en die door critici werden geminacht, maar die Cerezo verdedigt. “Cinema is, vanuit mijn standpunt, voor het grote publiek, voor mensen om een goede tijd te hebben, een leuke tijd.” Cerezo grapte dat je een betere tijd hebt in zowel film als voetbal “als je wint”.

Zijn films worden gerestaureerd in een laboratorium van FlixOle en zijn distributiebedrijf Mercury Films, waar ze met een snelheid van één per week worden gedigitaliseerd, als er geen grote problemen zijn. Het lab voltooide onlangs de restauratie van “Surcos” (varens), een Spaanse filmklassieker uit 1951 over een arme familie die van het Spaanse platteland naar Madrid migreert in de hoop een beter leven te vinden, die erg in verval was geraakt. De gerestaureerde versie van de film in 4K-resolutie werd maandag gepresenteerd op het filmfestival van San Sebastian, het meest spraakmakende filmevenement in de Spaanstalige wereld.

Wil jij jouw toestemming voor het tonen van reclames voor weddenschappen intrekken?
Ja, verander instellingen