Europese voetbalmarkt stijgt met 16 procent naar 35 miljard euro
Het meeste geld gaat om in de vijf grote competities, de 'Big Five', te weten de Engelse Premier League, de Duitse Bundesliga, de Italiaanse Serie A, de Spaanse La Liga en de Franse Ligue 1. Zij genereerden samen een omzet van 19,6 miljard euro, een stijging van 14 procent. Die stijging was vooral te danken aan sponsordeals en kaartverkoop.
Factoren die de toename van de inkomsten hebben gestimuleerd zijn volgens Deloitte de opheffing van de laatste coronabeperkingen en ook het WK voetbal van 2022 in Qatar.
"Het enthousiasme van de voetbalfans heeft geresulteerd in een sterke groei op de Europese voetbalmarkt, maar ik denk wel dat er een omslagpunt is bereikt", zegt Tim Bridge van de Deloitte Sport Business Group. "Voetbal ontwikkelt zich in de richting van een meer wereldwijd verbonden sport. De macht in andere delen van de wereld groeit en de Europese voetballeiders zullen een verenigd front moeten vormen om het enthousiasme bij supporters, spelers en sponsors voor het voetbal op het oude continent vast te houden."