Advertentie
Advertentie
Advertentie
Meer
Advertentie
Advertentie
Advertentie

Hyperambitieuze eigenaren Como kijken verder dan sportieve prestaties

Como viert de eerste overwinning van het seizoen
Como viert de eerste overwinning van het seizoenMarco Luzzani/Getty Images via AFP
Het onlangs gepromoveerde Como maakt een moeizame start van het Serie A-seizoen door, maar voor de rijke eigenaren, de Indonesische miljardairs Hartono, is de vooruitgang op het veld onderdeel van een breder businessplan gericht op het imago van de stad aan het meer.

Como is na een afwezigheid van 21 jaar terug op het hoogste niveau van Italië. Hoewel het een kleine club is in de Serie A, wordt het gecoacht door de voormalige Spaanse middenvelder Cesc Fabregas en versterkt door een reeks zomerse aanwinsten van formaat, waaronder ex-Barcelona middenvelder Sergi Roberto en doelman Pepe Reina.

Na geen van de eerste vier wedstrijden te hebben gewonnen, pakten zij dinsdag eindelijk hun eerste drie punten, op bezoek bij Atalanta. De handhaving in de Serie A en de renovatie van Como's historische stadion Giuseppe Sinigaglia aan het meer zijn echter slechts enkele onderdelen van een veelzijdige strategie die voetbal als kern heeft, maar zich ook uitstrekt tot reizen, mode en de media.

Documentaire

Toen het Londense Sent Entertainment (onderdeel van het conglomeraat Djarum van de Hartonos) de club in 2019 overnam, verkeerde het in de Serie D na jaren van financiële problemen. Het eerste idee was het produceren van een documentaire over een amateurvoetbalclub.

“Langzaam realiseerden we ons dat de kans veel groter was dan we aanvankelijk dachten”, zei Mirwan Suwarso, de manager die het eigenaarschap vertegenwoordigt. “We willen een model creëren dat lijkt op dat van Disney, waar het centrum van het bedrijf het meer en de stad is. Dat is ons bedrijf. Zo zien wij ons”, vertelde hij aan Reuters.

Aantrekkingskracht

Gestimuleerd door de aanwezigheid van Hollywoodster George Clooney, die sinds het begin van de jaren 2000 een plaatselijke villa bezit, is het Comomeer in Noord-Italië een bloeiende bestemming voor buitenlands toerisme. De club en zijn eigenaars, die volgens Forbes een fortuin hebben van zo'n 48 miljard dollar, willen de kansen grijpen die het spelen op zo'n prachtige plek biedt.

“We gaan reispakketten samenstellen om mensen uit de Verenigde Staten en het Verenigd Koninkrijk naar Como te halen”, zei Suwarso. De eerste fase is om gebruik te maken van de spelervaring, maar we zullen het combineren met dingen die alleen in Como beschikbaar zijn.”

De club, waar voormalig Frankrijk-spits Thierry Henry ook aandeelhouder van is, heeft geïnvesteerd in een lokale brouwerij die bier met zijdefilter produceert en is gaan samenwerken met modemerken om sportieve en urban streetwear-collecties te creëren. “De detailhandel verkoopt niet alleen Como's voetbalteamspullen. We hebben nu onze eigen Como-gerelateerde merken gecreëerd,” aldus de manager. “We ontwikkelen urban streetwear en we zullen ook dameskleding hebben”.

Er zijn ook plannen om het videostreamingplatform van de club, waar momenteel Como-gerelateerde sport- en lifestyle-inhoud te zien is, uit te breiden.

Fabregas

Hoewel Como nog een lange weg te gaan heeft voordat het een gevestigde waarde in de Serie A is, sprak Suwarso zijn volledige vertrouwen uit in Fabregas, die na een illustere carrière bij Arsenal, Chelsea en Barcelona bij de club kwam. “We maken ons niet al te veel zorgen over waar we nu staan, omdat we van wedstrijd tot wedstrijd kunnen zien dat onze prestaties beter worden,” zei hij. “Het doel is om het seizoen te overleven en dan weer verder te bouwen van dit seizoen naar het volgende.”

Wil jij jouw toestemming voor het tonen van reclames voor weddenschappen intrekken?
Ja, verander instellingen