Advertentie
Advertentie
Advertentie
Meer
Advertentie
Advertentie
Advertentie

12 uur reizen om Messi te zien, Indonesische fans teleurgesteld na afmelding

AFP
Indonesische Messi-fans met een vlag van Argentinië
Indonesische Messi-fans met een vlag van ArgentiniëAFP
Indonesische fans van Lionel Messi uitten vrijdag hun ontzetting nadat de ster zich terugtrok uit een vriendschappelijke wedstrijd in Jakarta, waaronder één die een 12 uur durende boot- en vliegreis naar de wedstrijd maakte en de organisatoren heeft beschuldigd van misleidende reclame.

Mensen hebben zich gehaast om een van de meer dan 60.000 kaartjes te bemachtigen voor de snel uitverkochte wedstrijd tussen Indonesië en WK-winnaar Argentinië op maandag om 14.30 uur Nederlandse tijd, nadat Messi's gezicht op de reclames voor het evenement was geplakt.

Maar na dagen van speculatie ontvingen fans in het voetbalgekke land donderdag het slechte nieuws dat hun held niet zou spelen: "Ik voel me verdrietig en teleurgesteld, gemengde emoties," vertelde de 31-jarige winkeleigenaar Surya Wijaya Ang vanaf het afgelegen eiland Banda Neira in de oostelijke provincie Maluku, "Dit was de grootste kans voor mij om Messi persoonlijk te zien spelen."

Donderdag versloeg Argentinië Australië in een vriendschappelijke wedstrijd in de Chinese hoofdstad Peking. Bondscoach Lionel Scaloni bevestigde dat Messi niet zou deelnemen aan de Indonesische etappe van de Aziatische tournee. Ang is groot fan van Messi geworden tijdens zijn tijd bij Barcelona en heeft een collectie van ongeveer 200 shirts met zijn naam verzameld.

Ang poseert met zijn indrukwekkende Messi-shirtverzameling
Ang poseert met zijn indrukwekkende Messi-shirtverzamelingAFP

Hij is van plan om per boot naar de Oost-Indonesische stad Ambon te varen voordat hij een vier uur durende vlucht naar Jakarta neemt om de wedstrijd bij te wonen. Ang verkocht zeven shirts uit zijn grotere collectie om het wedstrijdkaartje van 1,2 miljoen rupiah (75 euro) te betalen, een hoge prijs in het land met een laag gemiddeld inkomen.

Marketingstrategie

De Messi-fanaat is gekrenkt en is van mening dat de organisatoren een optreden van de superster hadden beloofd: "Messi is een icoon en je kunt zeggen dat 90 procent van de kaartjes is verkocht vanwege Messi," zei hij, "Dit was een marketingstrategie voor hen." Andere Indonesiërs gingen naar sociale media om hun teleurstelling over te brengen. Een van hen bood aan om twee kaartjes te verkopen "omdat Messi niet komt".

Een op Twitter geplaatste video liet een fan zien die een gitaarballade zong met de tekst: "Waarom kom je niet naar Indonesië? Waarom kom je niet, oh meneer Messi?"

Een ander schreef: "Dit is het einde van mijn verafgoding van hem... we zullen hem niet smeken om te komen."

Het Indonesische voetbal heeft een crisisjaar achter de rug met een dodelijke stadioncrash en het verlies van de rechten om de FIFA Onder-20 Wereldkampioenschappen te organiseren.

Ondanks dat zijn Messi-hoop de bodem is ingeslagen, zei Ang dat hij toch naar de hoofdstad zou reizen voor de wedstrijd: "Ik ben al zo ver gekomen, dus ik ga nog steeds," zei hij, "Misschien zie ik Lionel Scaloni wel," voegde hij er lachend aan toe.

Wil jij jouw toestemming voor het tonen van reclames voor weddenschappen intrekken?
Ja, verander instellingen