Gespannen tv-onderhandelingen leiden tot recordaantal kijkers voor WK voetbal
De finale tussen Engeland en Spanje trok een piek van 12 miljoen kijkers op BBC One, waarmee de 11,3 miljoen kijkers tellende finale van Wimbledon voor mannen in juli werd overtroffen. In Spanje keken volgens het kijkcijfermetingsbedrijf Barlovento 8,8 miljoen mensen naar minstens een deel van de wedstrijd op tv, toen hun team zondag in Australië de Leeuwinnen van Engeland met 1-0 versloeg. Als de gespannen onderhandelingen voorafgaand aan het toernooi tussen het mondiale bestuursorgaan van de sport, de FIFA, en de omroeporganisaties niet tot een goed einde waren gekomen, hadden de twee landen die de finale bereikten wel eens kunnen worden uitgesloten van het uitzenden van de grootste editie van het toernooi.
De uitzendrechten voor het toernooi werden dit jaar voor het eerst apart van de manneneditie verkocht en FIFA-voorzitter Gianni Infantino dreigde met een black-out van de 'Big 5' landen van Europa - Groot-Brittannië, Spanje, Italië, Duitsland en Frankrijk - tenzij de aanvankelijke 'onaanvaardbare' biedingen werden verbeterd. In juni verlengde de FIFA haar overeenkomst met de European Broadcasting Union (EBU), waarmee een einde kwam aan het dreigement.
"Ik denk dat we met sommige mensen hebben moeten armworstelen om de tv-deals binnen te halen. Ik hoop dat ze nu 'Dank je wel' zeggen", zei Jill Ellis, de coach achter de Amerikaanse kampioenschappen van 2015 en 2019. Japan wist ook ternauwernood een black-out te voorkomen nadat het er in eerste instantie niet in was geslaagd een deal te sluiten met de FIFA.
Thomas Heenan, docent sport en Australische studies in het Monash Intercultural Lab, zei dat de "ontbundelingsstrategie" goed was, maar misschien op het verkeerde moment kwam, nu het toernooi aan de andere kant van de wereld wordt gehouden en niet op de grote markten in Europa en Noord-Amerika: "Vrouwenvoetbal moet op een gegeven moment op zichzelf staan. En dit was misschien het verkeerde moment om dat te doen," zei hij. "Maar ik denk dat de markt er is en dit WK laat dat ook zien."
Co-host Australië maakte goed gebruik van de timing met een gemiddeld kijkersaantal van 7,13 miljoen - en een piek van 11,15 miljoen - voor de halve finale van Australië tegen Engeland. Dat was het hoogst gewaardeerde televisieprogramma in Australië dat werd geregistreerd door onderzoeksbureau OzTAM sinds het in 2001 begon met bijhouden. "Er is een groeiende belangstelling voor vrouwensport en dat is over de hele linie zo," zei Heenan.
Groter bereik
Er waren al vroeg tekenen dat het toernooi op de goede weg was, toen de openingswedstrijd van de Verenigde Staten tegen Vietnam gemiddeld 5,3 miljoen kijkers trok in prime time, volgens de Amerikaanse zender Fox, bijna het dubbele van het aantal dat afstemde op de openingswedstrijd van de VS die in 2019 midden op de dag werd uitgezonden. Dagen later leverde het 1-1 gelijkspel van de VS tegen Nederland gemiddeld 6,43 miljoen kijkers op - met een piek van ongeveer 8,5 miljoen, volgens Fox. De openingswedstrijd van Brazilië tegen Panama trok meer dan 11,47 miljoen kijkers op het Braziliaanse netwerk TV Globo, volgens het Braziliaanse Instituut voor Publieke Opinie en Statistiek.
De voormalige Amerikaanse coach Ellis zat op de eerste rij bij de transformatie van het voetbal in 's werelds grootste sportmarkt, waar het mooie spel lange tijd achterbleef bij de "grote vier" professionele mannencompetities. Op de vraag welke verbeteringen ze hoopte te zien over vier jaar, zei Ellis, nu voorzitter van San Diego Warve FC van de National Women's Soccer League, "betere tv-deals, betere mediadeals, grotere dekking. Ik hoop dat mensen niet gedwongen hoeven te worden om te betalen voor tv-rechten voor het wereldkampioenschap voetbal voor vrouwen," zei Ellis, "of welk ander vrouwenevenement dan ook."