Ongunstige speeltijden staan Oranjekoorts voorlopig in de weg
Steeds meer Nederlanders zetten de televisie aan voor de duels van de voetbalsters. In de nacht van zaterdag op zondag keken ruim 660.000 mensen op NPO1 naar de achtste finale tegen Zuid-Afrika. Naar de groepswedstrijd van de Leeuwinnen tegen de VS, het enige eerdere duel dat de voetbalsters in de Nederlandse nacht speelden, keken nog een kleine 400.000 mensen. Voetbalbond KNVB had op lagere kijkcijfers gerekend.
Het leidt er nog niet toe dat bedrijven ook meer reclamezendtijd op televisie inkopen rondom de kwartfinale van vrijdag om 03.00 uur Nederlandse tijd. De Stichting Etherreclame (Ster), die de reclameruimte voor de publieke omroep verkoopt, verwacht wel dat de interesse toeneemt als de voetbalsters de halve finale of finale halen. Die wedstrijden zijn overdag in Nederland.
Sociale media
Tv-marketingorganisatie Screenforce onderschrijft het beeld van Ster. Directeur Michel van der Voort voegt toe dat "inhaken op een WK of EK lange voorbereidingstijd kost" en dat "adverteerders dat voor zo’n korte termijn nog lastig kunnen realiseren".
De KNVB denkt dat bedrijven de komende dagen wel meer op de Oranjekoorts gaan inspelen, maar dan vooral via sociale media. Juist omdat er geen tijd meer is voor een televisiereclame en de doelgroep online ook goed bereikt kan worden, zegt Dennis Hogenboom, KNVB-manager partnerships. Bedrijven die reclames rondom de voetbalsters hebben zijn onder meer ING, Albert Heijn en KPN. Van hen heeft volgens Hogenboom alleen ING nadrukkelijk commercials op televisie.
Hebbedingetjes
Ook in de winkelstraat is nog nauwelijks te zien dat er een WK voetbal bezig is. Winkeliersvereniging INretail wijt dit aan de ongunstige speeltijden. "Het ligt wel in een lijn, want voor het afgelopen WK voor mannen was er ook al minder aandacht vanuit winkeliers", zegt Jeroen van Dijken, directeur belangen en beleid. Dit kwam toen doordat het toernooi in Qatar was en er zorgen waren over de mensenrechten in het land.
Ook INretail verwacht dat winkeliers wel meegaan in de Oranjekoorts als de voetbalsters bij de laatste vier komen. Winkels komen dan met aanbiedingen voor bijvoorbeeld televisies en oranje hebbedingetjes, verwacht Van Dijken.