Advertentie
Advertentie
Advertentie
Meer
Advertentie
Advertentie
Advertentie

WK in Australië en Nieuw-Zeeland zet nieuwe benchmark met opkomst- en kijkrecords

WK heeft nieuwsgierigheid en interesse van fans gewekt
WK heeft nieuwsgierigheid en interesse van fans gewektAFP
Football Australia (FA) heeft maandag bekendgemaakt dat er nu meer dan 1,5 miljoen kaarten zijn verkocht voor het wereldkampioenschap voetbal in Australië en Nieuw-Zeeland, waarmee de organisatie een "nieuwe benchmark" is voor elk FIFA-evenement voor vrouwen.

Volgens de gegevens die door de organisatie zijn vrijgegeven, hebben de eerste 12 wedstrijden van de competitie samen 363.937 toeschouwers aangetrokken, wat neerkomt op een gemiddelde opkomst van 30.326 per wedstrijd. Daarmee wordt het gemiddelde van 21.756 tijdens het WK in 2019 in Frankrijk en het historische gemiddelde van de competitie dat is vastgesteld op 24.780 overtroffen. "De toename van 72 procent in het aantal toeschouwers in vergelijking met Frankrijk 2019 tijdens de eerste 12 wedstrijden benadrukt de groeiende populariteit van vrouwenvoetbal wereldwijd," luidde de verklaring.

De openingswedstrijd op Australische bodem, tussen Australië en Ierland, zorgde voor een nieuw record: 75.784 aanwezige fans. Australië alleen al droeg meer dan 1,1 miljoen bij aan de totale kaartverkoop, wat de "overweldigende steun en het enthousiasme voor vrouwenvoetbal in de regio" weerspiegelt.

Ook in de woonkamer

Naast het massale stadionbezoek waren ook de televisie-uitzendingen een succes. De wedstrijd van Nieuw-Zeeland tegen Noorwegen was bijvoorbeeld de best bekeken WK-wedstrijd voor vrouwen in de geschiedenis van Nieuw-Zeeland. Volgens Sky New Zealand keken er meer dan een miljoen mensen naar de openingswedstrijd. In Australië werd de wedstrijd tussen Australië en de Ierland, ook op de eerste dag van het toernooi, bekeken door 1,94 miljoen mensen, bijna een verdrievoudiging van het vorige record en zelfs beter dan sommige cijfers voor het WK voor mannen in Qatar in 2022.

"Dit toernooi schrijft geschiedenis en we zijn verheugd als gastland. We zien een toename in de steun voor vrouwenvoetbal, niet alleen in de kaartverkoop, maar ook in de kijkcijfers, het aantal toeschouwers op fanfestivals en de verkoop van merchandising," aldus James Johnson, CEO van Football Australia.

Wil jij jouw toestemming voor het tonen van reclames voor weddenschappen intrekken?
Ja, verander instellingen