Zesde etappe Paris-Nice afgelast vanwege slechte weersomstandigheden
Met "vliegende tegels" en bomen op de weg "was het voor ons niet mogelijk om de veiligheid van de wedstrijd te garanderen. Het behoud van de integriteit van de renners en de toeschouwers is onze absolute prioriteit," vertelde Pierre-Yves Thouault, adjunct-directeur wielrennen bij Amaury Sport Organisation, aan AFP.
Terwijl de departementen Var en Alpes-Maritimes code oranje hadden gekregen voor de harde wind, waaide het al zeer hard bij het vertrek dat voor het eind van de ochtend in Tourves was gepland. De organisatoren hebben toen het hele eerste deel van de wedstrijd geneutraliseerd en de nieuwe start vastgesteld op 117,8 km in La Fontaine d'Aragon. Het idee was om een nieuwe, kortere route te vinden en eventueel een lus toe te voegen aan het laatste circuit dat gepland was in La Colle-sur-Loup, maar het werd al snel duidelijk dat het te gevaarlijk was voor de renners en het publiek om de wedstrijd te handhaven.
"We hebben even gewacht tot 13.00 uur. Toen we aankwamen, hadden we al een aantal borden verwijderd, maar toen de agenten en mijn wegploegen het parcours opgingen, zagen ze omgevallen bomen, en haalden ze tegels van de auto af. We gaan niets doen", zei Thouault. "Zo is Parijs-Nice nou eenmaal, het zijn soms ingewikkelde weersomstandigheden'', voegde hij eraan toe.
Goedmakertje
Het algemeen klassement blijft ongewijzigd met de Sloveen Tadej Pogacar die nog steeds aan kop staat boven de Fransman David Gaudu en de Deen Jonas Vingegaard voor de laatste twee etappes rondom Nice, waar de wind iets minder zou moeten waaien, al zeggen de organisatoren dat ze "waakzaam" blijven.
Als goedmakertje voor het publiek dat naar de wedstrijd was gekomen, maakten de renners net een dubbele passage op de startlijn in Tourves, voordat ze in hun bussen stapten om eerst de nieuwe start te bereiken en uiteindelijk direct terug te keren naar hun hotel.
Vliegende tegels
Nog voor hij hoorde dat de etappe was afgelast, keek Jonas Vingegaard bezorgd naar de lucht. "Met windstoten van 100 km/u kun je niet racen, het is te gevaarlijk. Zelfs in Denemarken ga ik niet naar buiten als het zo hard waait. Ik weeg 60 kilo, ik zou niet op de fiets kunnen staan met zo'n wind. Je moet oppassen dat je niet in de sloot belandt", aldus de Deen.
Cofidis-sprinter Bryan Coquard zei dat hij "teleurgesteld was omdat het zijn laatste kleine kans was" om een etappe te winnen, "maar voor de veiligheid was dit het beste om te doen".
"Op het laatste circuit vlogen er overal tegels. De risico's waren te groot. De renners hebben nu superstijve en superlichte fietsen", vertelde Julien Jurdie, ploegleider van AG2R-Citroën en vertegenwoordiger van de teams voor weersomstandigheden bij de Internationale Wielerunie (UCI), aan AFP.
Twee etappes te gaan
"We kwamen samen met de hele wielerfamilie, ASO, de UCI, Pascal Chanteur, die de renners vertegenwoordigde en ik, die de ploegen vertegenwoordigde. We probeerden te kijken of er in bepaalde gebieden minder wind was, maar er waren rukwinden van 100 km/u en naarmate de minuten verstreken werd de wind alleen maar sterker. Het was de verstandigste oplossing, ook al was het vanuit sportief oogpunt frustrerend voor ons, want de laatste drie etappes waren interessant", voegde hij eraan toe.
Er zijn nog twee etappes te gaan, zaterdag van Nice naar de top van de Col de la Couillole en zondag in het achterland van Nice om de winnaar van deze 81e editie te bepalen. Maximilian Schachmann, winnaar van de race in 2020 en 2021, heeft 24 uur uitstel gekregen door de wind, maar acht dat niet als voldende tijd om te herstellen. De Duitser trok zich vrijdag ziek terug uit de race.